متن یادداشت

وقتی سرخپوست ها هم به اهمیت سرمایه گذاری پی می برند

تا قرن ها قبایل سرخپوست آمریکا بعنوان جمعیت اقلیت ، بدنبال مبارزه برای بازپس گیری سرزمین های اشغال شده ی خود توسط یانکی ها بودند . این مبارزه نتیجه ای جز کشته شدن میلیونها نفر از آنها نداشت.در دهه 90 میلادی ، نسل نوین این قبایل پا به شهر های آمریکا گذاشتند و برای افزایش قدرت ، کسب و کارهای خود را راه اندازی کردند ، اما نقطه عطف این تحول وقتی بود که نواندیشان این قبایل ، راز پیشرفت آمریکاییان در جهان را یافتند و خود ، همین راه را در پیش گرفتند . در 13 نوامبر 1997 یک مجموعه توریستی در گریت اسموکی کارولینای شمالی ، با سرمایه گذاری بومیان چروکی افتتاح شد . این مجموعه شامل 3 هتل مرتفع با 1000 اتاق و 100 سوییت، فروشگاه های پرشمار ، رستوران ها ، استخر شنا و…… بود . در سال 2004 این مجموعه 150 میلیون دلار سود کرد و این مبلغ در سال 2010 به چهارصد میلیون دلار رسید . 800 زن و مرد این قبیله از عواید سرمایه گذاری خود در این مجموعه ، سود بردند . با گذشت چند سال ، دیگر قبایل سرخپوست آمریکا هم به سرمایه گذاری در کسب و کارهای مختلف در آمریکا دست زدند و در حال حاضر بسیاری از کارآفرینان ایالت های مختلف این کشور ، از قبایل سرخپوست ایالت متحده هستند .
…………….

واژه های جدید در بانکداری نوین یا نئو بانکها

با گذر از بانکداری سنتی ، این حوزه وارد دوران نوینی شده است . نئو بانک ها که با تلفیق بانکداری دیجیتال و فناوری نوین تشکیل شده اند ، در حال گسترش در تمام دنیا هستند . با پوست اندازی بانکداری ، واژه های جدید و پرطرفداری وارد این حوزه شده اند که نگاهی به آنها می اندازیم ؛
1 – بلاکچین ؛ بستر اصلی تولید رمز ارزها ( پول الکترونیکی) از این واژه گذر می کند . بلاکچین بعنوان یک دفتر کل حسابداری پول دیجیتال عمل می کند و از بلوک های بسیار ریز دیجیتال که مانند زنجیر بهم متصل هستند و هر بلوک دارای یک تعریف واحد است ، تشکیل شده است . نئو بانکها با سرمایه گذاری در این حوزه ، علاوه بر آماده کردن بستر تولید و نشر رمز ارزها ، از بلاکچین برای جایگزینی یک سری عملیاتهای سنتی  استفاده خواهند کرد .
2 – رمز ارزها ؛ معروفترین و گرانقیمت ترین رمز ارز حال حاضر دنیا ، بیت کوین است . درست است که هنوز هیچ بانک مرکزی در دنیا آن را بعنوان پول قبول نکرده است ولی در بسیاری از کشورها داد و ستد و استخراج می شود . در حال حاضر ، چند بانک چین در حال پیشتازی در سرمایه گذاری در این حوزه هستند . بعد از بیت کوین ، اتریوم دومین رمز ارز پر طرفدار دنیاست .
3 – هوش مصنوعی ؛ جایگزین بسیاری از عملیات بانکی یا فناوری  و هوشمند کردن بانک ها از دیگر حوزه های جدید در نئو بانکهاست .استفاده از هوش مصنوعی بجای کارمند ها و بوروکراسی هزینه بر بانکها ، در کوتاه مدت قابل تصور است . در آینده نزدیک هوش مصنوعی ، بار بخش عظیم عملیات بانکی را یک تنه بر دوش خواهد کشید . هوش مصنوعی از ارکان اصلی نئو بانک هاست .
4 – امنیت سایبری ؛ اطلاعات کاربران بانکها از حیث محرمانه بودن ، همطراز اطلاعات نظامی کشورها محسوب می شود . در بانکداری سنتی کاغذها و پوشه ها در دسترس عموم نبود و بانکها نگران افشای اطلاعات نبودند ، ولی با دیجیتالی شدن نئو بانکها ، اهمیت حفاظت از بخش فناوری ، بسیار چشمگیر است .
عدم امنیت سایبری یک بانک در قرن 21 ، باعث ریزش مشتریان و البته متضرر شدن آنهاست.مبارزه با هک شدن یا ویروسی شدن سیستم بانکی و حفاظت از حریم شخصی کارمندان از الزامات نئو بانکهاست .
5 – اینترنت اشیاء ؛ علاوه بر اپلیکیشن های تخصصی قابل اجرای بانکها در موبایل ، در حال حاضر قابلیت تنظیم عملیات بانکهای دیجیتال ، برروی ابزاری مانند : ساعتهای هوشمند یا ابزار دیگر ، دور از ذهن نیست. اینترنت اشیاء با استفاده از هوش مصنوعی در نئو بانکها ، در حال پیگیری جدی است . در آینده ای نزدیک شاید پوشیدنی های خاص به بازار عرضه شوند که بر اساس تشخیص عملکرد بدن شما ، زمان اتصال به بانک و انجام عملیات را بصورت هوشمند تشخیص دهند .
…………….

نمونه هایی از شکست سرمایه گذاری ها بدلیل عدم توجه به فرهنگ منطقه

1 – شرکت تولید خودکار پارکر با شعار بین المللی خود یعنی ؛ پارکر در جیب شما چکه نمی کند تا باعث خجالتتان شود ، وارد بازار مکزیک شد . فعل خجالت کشیدن (embarrassed) معادل فعل اسپانیایی حامله شدن (embrazar) است . بنابراین این شعار در مکزیک اینگونه معنی شد : پارکر در جیب شما چکه نمی کند و حامله اتان می کند !!!! پارکر خیلی زود از بازار مکزیک جمع شد .
2 – رستوران زنجیره ای KFC  با شعار” انگشتان خود را هم خواهید لیسید “ در هنگ کنگ وارد بازار شد.اما این شعار در فرهنگ آن کشور اینگونه تعبیر شد :” انگشتان خود را از ریشه بکنید “ این مجموعه ناچار به سرمایه گذاری مجدد برای اصلاح شعارش در این کشور شد .
3 – مشتریان آلمانی از پماد ویکس بعنوان یک برند توهین کننده به دختران نام می برد زیرا حرف V در آلمانی S تلفظ می شود ؛ به این ترتیب کلمه Vicks در آلمانی Sicks به معنای برقراری رابطه جنسی با دختران معنا شد .
4 – آب معدنی اشپوزهاینک “SCHWAPPESTONIC”وقتی وارد بازار ایتالیا شد ، فهمید معنی برندش به زبان آن کشور می شود ؛ آب توالت اشپوز، و مجبور به اصلاح آن شد .
5 – شعار پپسی”با تولیدات پپسی زنده شوید “ در تایوان با معنی” پپسی اجداد شما را جلوی چشمتان می آورد “ تعبیر شد و میلیونها دلار در این کشور ضرر کرد .
6 – همچنین شرکت COLS که نوشیدنی هایش با شعار”در بطری را شل کنید “را در تمام دنیا عرضه می کند ، در اسپانیایی اینگونه معنی شد که :” شما اسهال می گیرید “ و این برند را مجبور به بازنگری کرد .
توجه به فرهنگ و مذهب کشورهای سرمایه پذیر ، امری واجب برای سرمایه گذاران است و بهتر است بخشی از سرمایه اشان را در این راه کنار بگذارند .
…………….

گذر از بانکداری سنتی

تا یک دهه گذشته انتقاد از بانکداری ، هم  طراز توهین به مقدسات دینی در کشورهای سرمایه داری بود . مدیران و سهام داران بانک ها که اکثرا سالها پله پله در سیستم سنتی بانکداری ، شستشوی ذهنی داده شده بودند و ترفیع گرفته بودند ، هیچ تغییر روشی را بر نمی تابیدند . نخستین حرکتی که لرزه بر اندام بانکداری سنتی انداخت ، نرم افزار پی پال (pay pal) بود که ایلان ماسک به توسعه آن ،پرداخت آنلاین با کارمزد پایین را رواج داد . گرچه برندهای مشهور مانند مستر کارت و ویزا کارت ، این موج را نادیده گرفتند ، ولی بسرعت برندهای مشهور فناوری مانند گوگل ( گوگل والت) و اپل (اپل پی) را راه اندازی کردند و اپلیکیشن های اسکوئر ، استرایپ در آمریکا و اروپا و علی پی در چین و ام پاسا در آفریقا ، زین زیپ در آسیا ، سهم بازار پرداخت آنلاین را از برندهای برتر بانکداری ربودند . این نرم افزارهای جدید بانکداری در حوزه سخت افزارهم پیشرفت چشمگیری داشتند . دستگاه های کارتخوان اسکوئر طوری طراحی شدند که دیگر خبر از کارمزدهای واسطه گری نیست . رسوخ به دنیای ممنوعه بانکداری در حدی بود که سایت های تامین مالی جمعی وارد یکی از حوزه های اصلی بانکداری ، یعنی پرداخت وام و جذب سپرده شدند . سایت کیک استارتر و کراد کیوب متقاضی وام و وام دهنده یا سرمایه گذار را بدون واسطه بهم وصل می کردند . بنظر می رسد سال 2050 میلادی ، بانکداری سنتی شاهد تغییرات قابل توجهی خواهد بود و نامهای جدید در این حوزه پیشتاز خواهند بود .
…………….

گذر از پول سنتی

هیچ چیز مانند پول نمی تواند قدرت حاکمیت یک دولت را نشان دهد . روی بیشتر اسکناس های دنیا ، تصاویری از روسای چمهور ، پادشاهان ، ملکه ها و نخست وزیران قرار داده می شود . پول کاملا با تصور ما از اقتصاد ملی ، قدرت ملی و حتی هویت ملی مانوس است . آیا واحد پولی وجود دارد که بتواند به نوعی این پیوند سنتی دولت با ملت را از بین ببرد ؟ آیا فناوری دیجیتال می تواند تا آنجا پیش برود که جایگزین بانکها یا دولت بعنوان ناظران اعتماد شود و ابزاری نوین برای انجام کسب و کار در سراسر جهان ایجاد کند؟ بیت کوین یک واحد پول بین المللی جدید است که در بحبوحه بحران مالی در سالهای 2008 و 2009 ایجاد شد . بیت کوین مثال خوبی برای تصوربهتر آینده پول مجازی است. بیت کوین از یکسو نوعی پول دیجیتال است که بصورت کد ذخیره می شود و در تراکنش های آنلاین بکار می رود و از سوی دیگر ، نوعی پول رمزگذاری شده محسوب می شود. اصطلاح پول رمزگذاری شده از نظر معنا معادل پول دیجیتال است که همین نشان می دهد که هدف از رمزنگاری پول ، افزایش امنیت آن است . بیت کوین بعنوان اولین پول رمزگذاری شده جهان ، در سالهای اخیر کاربردهای گسترده ای یافته است . با اینکه تقریبا چند واحد پولی دیگر هم از این دست وجود دارد ، در حال حاضر بیت کوین از همه آنها مهمتر و موثرتر است .
درپایان فصل تعطیلات سال 2014 برخی از 21000 فروشگاه بزرگ اینترنتی ازجمله:ویکتوریاسیکرت ،آمازون ،ای بی و فروشگاه های کامارت ؛ بیت کوین را بعنوان یکی از شیوه های قابل قبول دریافت وجه از مشتری قبول کردند .شاید استفاده از بیت کوین در نگاه اول ، نوعی سرمایه گذاری باشد ، زیرا ارزش این پول دیجیتال ثابت نبوده و همواره بالا و پایین می رود . با وجود این ارزش واقعی بیت کوین را باید در جای دیگر جست .
…………….

کارآفرینی یعنی ؛ گذر از تردید ، هوشیاری است

سالها پیش وقتی پاپ سفارش نقاشی برای نمازخانه سیستین را به میکلانژ داد ، او از ترسش به فلورانس گریخت .استیو وزنیاک یکی از بنیانگذاران اپل ، حتی سالها بعد از تاسیس شرکت همچنان به کار نیمه وقت درhp ادامه می داد .مارتین لوترکینگ رهبر جنبش مدنی آمریکا در مورد قبولی رهبری این جنبش می گوید :«آنقدراین کار سریع به عهده من گذاشته شد که وقت نداشتم به آن فکر کنم ، اگر وقت بود این نامزدی را رد می کردم .»این 3 شخص بر ترسشان غلبه کردند و نامشان در عرصه تاریخ ماندگار شد . ریچارد کانتیلون، اقتصاددان :«کارآفرین یعنی حامل ریسک بودن .» وقتی در موقعیت تصمیم گیری در مورد آغاز کسب و کار و جذب سرمایه گذار قرار می گیریم ، ذهن مایل به حفظ موقعیت کنونی است و به همین دلیل شم انسان به جنگ تسلط گرایی می رود و همین موضوع باعث ایجاد ترس وتردید در او می شود . وقتی به ویران کردن عافیت طلبی می روید ، وارد رودخانه خروشان نوآوری می شوید و بعد از مدتی با غلبه بر آن با ریسک هم آغوش می شوید و سوخت جت کارآفرینی ، شما را به دنیای دیگری پرتاب می کند. لری پیج و سرگی برین پیش از راه اندازی گوگل آنقدر نگران ترک تحصیل خود بودند که به گفته خودشان کم مانده بود گوگل را راه نیندازند . برای کارآفرین شدن باید مرحله اول غلبه بر ترس و تردید ناشی از تغییر را بپذیریم . بقول جوزف شومپیتر اقتصاددان ؛ نوآفرینی عمل ویران کردن خلاق است . بنابراین با ویران کردن خود فعلیتان و گذر از آن ، خود واقعی و خلاق خود را بیافرینید . دومان سهند
…………….

فین تک آینده بانکداری را دگرگون می کند

شکیل خان ، بنیانگذار سرویس خبری بیت کوین ( کوین دکست ) می گوید: «سامانه های اصلی بانکداری مانند وام دهی و نظارت بر حساب ها خیلی قدیمی شده اند ، در حالیکه استارتاپ ها هر 6 ماه یک محصول جدید به بازار معرفی می کنند. »بانک ها با تکنولوژی بین سالهای 1980 تا 2000 میلادی کار می کنند . استارتاپ های حوزه فین تک در سال 2018 میلادی 8 میلیارد دلار در این حوزه جذب سرمایه داشتند و بانک های بزرگ مانند ؛ HSBC ، UBS  وBARCLAYS  را مجبور به بازنگری تکنولوژی قدیمی خود کردند . بسیاری از شرکت های فین تک با زیر سوال بردن بوروکراسی حاکم بر بانک ها ی قدیمی ، بدنبال استفاده سریع مشتری از خدمات بانکی هستند. فین تک با ادغام دو واژه فایننس و تکنولوژی ، حوزه جدید در کلیه خدمات دیجیتال بانکداری محسوب می شود. باتوجه به رشد شرکت های فین تک در سیلیکون ولی ، به نظر می رسد آینده بانکداری زیر سایه محصولات این استارتاپ ها قرار خواهد گرفت و شاهد جابجایی مراکز بانکداری از نیویورک به لندن و سیلیکون ولی خواهیم بود .
…………….

شکست مدیران سنتی در مقابل خلاقیت کارآفرینان قرن 21

لی آیاکوکا Leeiacocca ، مدیر عامل خودروساز کرایسلر و احیاگر برند مشهور فورد موستانگ ؛ او به نوعی از بیماری مدیریت، Ceo disease ، مبتلا بود که تمایل به بی نقص نشان دادن خود داشت . او در تمام مدت مدیریتش ، با نگاه از بالا به پایین و دستوری حکمرانی می کرد . گرچه مدتی توانست با این شیوه موفق شود ، اما در نهایت بدلیل اعتراض کارگران ، هیئت مدیره او را اخراج کرد .
آلبرت دانلپ ، Albert Dunlap ، مدیر عامل سان بیم Sunbeam  که معتقد به کاهش هزینه به هر قیمتی بود و متخصص اخراج های دسته جمعی شناخته می شد . او که لقب ال اره برقی را یدک می کشید ؛ سرانجام پس از بیکار کردن هزاران نفر بر اساس مدیریت سنتی ، خود نیز از کار کناره گرفت .
لو گرستنر Louis Gerstner   مدیر عامل آی دی ام که بدلیل تفکر غیر پویا و عملکرد سنتی اش باعث رکود سهام این شرکت شد و این شرکت را در رقابت با شرکت های نوپای زمانه خود مانند ؛ اپل و مایکروسافت ، به سمت دره هل داد . در مقابل این سه نفر ؛ ایلان ماسک با سرمایه گذاری در خودروسازی تسلا و اصرار بر تولید خودروهای برقی توانست قدمی نو در رقابت با غول های خودروسازی دنیا بردارد .
اریک اشمیت ، مدیر عامل گوگل ، نه تنها در مقابل اخراج نیروهایش ایستادگی می کرد که با نوسازی چارت شرکت ، نیروهای بسیاری را استخدام کرد . او همچنین با خرید برندهای مطرح دیگر مانند یوتیوب ، بر وسعت کارمندان خود افزود .استیو جابز با نو آوری در عرصه تولید کامپیوتر خانگی و اصرار بر طراحی نوآورانه ، سهام شرکت اپل را چندین برابر کرد و این برند را به صدر برندهای جهان ارتقا داد .
…………….

شکست سرمایه گذاری شرکتهای چند ملیتی در هند 72 ملت

هند بعد از چین ، دومین کشور جمعیت میلیاردی دنیا محسوب می شود.همین موضوع باعث شده که بسیاری از برندهای مشهور دنیا ، چشم به بازار این کشور داشته باشند . بدون شناخت فرهنگ این کشور ، سرمایه گذاری در هند بسیار پر ریسک است . در ادامه به چند شکست سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی در این کشور اشاره می شود :
1 –مرسدس بنز در سال 1995 ، اقدام به سرمایه گذاری در تولید خودروهای E-CLASS ، در این کشور نمود. این برند خودروساز ، طبقه ثروتمند هند را هدف قرار داده بود . توان تولید 20000 خودرو در سال، پیش بینی شده بود که در سال 1997 ، تنها 2000 خودرو در این خط کارخانه تولید می شد . با شکست این سرمایه گذاری، بنز این خط تولید را به آفریقا منتقل کرد .
2 – شرکت کوکاکولا برای حضور در هند ، برند یک نوشیدنی سالم بنام تامز آپ را خریداری کرد ولی این سرمایه گذاری هم ، به دلیل عدم انگیزه کافی شرکت کوکاکولا در گسترش توزیع این برند جدید ، به شکست انجامید .
3 – شبکه پخش موزیک MTV هم ، بخت خود را در این کشور آزمود و شکست خورد .
4 – شرکت هواپیمایی لوفتهانزای آلمان ، در سال 1993 با همکاری شرکت هندی مودی گروپ ، اقدام به راه اندازی یک ایرلاین بنام مودی لافت کرد . در کمتر از 3 سال این شرکت ، به علت عدم استقبال ورشکست شد. علت شکست این سرمایه گذاری ، بالا بودن هزینه های هواپیما در هند و استفاده زیاد از قطعات معیوب اعلام شد .
5 –پیتزا دومینو هم در سرمایه گذاری برای گسترش شعبه های خود در این کشور ناکام بود .
6 – گروه بانکی سیتی هم نتوانست اعتماد مردم را در مقابل بانک های دولتی هند به خود جلب کند و در سرمایه گذاری در این کشور شکست خورد .
هند دارای 17  زبان رسمی و 6  مذهب عمده است و این موضوع ، سرمایه گذاری موفق در این کشور را با چالش مواجه کرده است .
…………….

سرمایه گذاری ارزشمند روی فقر

بسیاری از دولتها و مردم بر این باورند که فقر، تنها آثار مالیش مربوط به خود فقیر است و بنابراین بودجه  ریزی در این حوزه را باید فراموش کنیم . بی خانمان ها و متکدیان علاوه بر اینکه چهره شهرها را زشت می کنند و برای همشهریان خود مزاحمت ایجاد می کنند ، به دلیل اعتیاد و بیماری ، هزینه بالایی بر دوش دولت ها می گذارند که البته دولت ها هم مجبور می شوند این پول را از مالیات یا دیگر هزینه ها از خود مردم بگیرند . هزینه خدمات اجتماعی برای فقرا و همچنین پلیس ، دادگاه و بیمارستان بسیار بالاست . زندگی یک بی خانمان در آمریکا سالانه بیش از 17 هزار دلار برای دولت خرج بر می دارد ، همین موضوع باعث شد سرمایه گذاری های موفقی از طرف دولت و کارآفرینان برای ریشه کنی فقر در بعضی از نقاط جهان انجام شود . یکی از موفق ترین این پروژه ها در حوزه زمانی سالهای 2006 تا 2014 میلادی در هلند انجام شد .
بودجه این طرح 217 میلیون دلار و هدف آن جمع آوری تمام افراد بی خانمان از خیابان ها بود . ارکان این طرح هم ، مشاوره و خانه رایگان و حرفه آموزی بود . موفقیت بی نظیری حاصل شد . تنها بعد از چند سال مشکل ولگردی به میزان 65% در آمستردام  و روتردام ؛ دو شهر بزرگ هلند ،کاهش داشت و پارکها و اماکن عمومی ، چهره بهتری پیدا کردند . طبق اعلام دولت هلند در آن سالها ، بازده مالی این طرح برای جامعه ،دو برابر بیش از سرمایه گذاری اولیه بود .
از دیگر طرح های خصوصی موفق ، طرح بیل گیتس ؛ مدیر عامل و کارآفرین سابق شرکت مایکروسافت ؛ در سرمایه گذاری و ریشه کنی بیماری کودکان در آفریقا بود . بعد از 10 سال میزان بیماری در کودکان آفریقا به شکل چشمگیری کاهش داشته و کودکان یک دهه پیش آفریقا در حال حاضر چندین برابر سرمایه گذاری بیل گیتس ، برای او سود آورده اند .
…………….

سرمایه گذار باید تغییر را بو بکشد

تا دهه 90 میلادی ، سرمایه گذاران بصورت سنتی در حوزه هایی به اداره سرمایه می پرداختند که حداقل 50 سال فعالیت سود آور داشت و تک شاخ بازار خود بود . بعنوان مثال ؛ آمریکن اکسپرس ، غول حوزه گردشگری ، با هزاران شعبه در جهان یکه تاز بود ولی با تاسیس سایت اکسپدیا  (expedia) ، سرمایه گذارانی که تغییر را در این بازار به سمت سایت مذکور بو کشیدند ، با فروش سهام خود در آمریکن اکسپرس ، سرمایه گذار خطر پذیر در سایت اکسپدیا  شدند ولی آنها که بر گذشته اصرار داشتند از این قافله جا ماندند. همین موضوع در مورد سرمایه گذاران سایت فروش آنلاین آمازون در مقابل فروشگاه های زنجیره ای (wallmart) والمارت، سرمایه گذاران سایت فروش آنلاین فیلم و سریال نتفلیکس در مقابل کمپانی های بزرگ هالیوود نیز صدق می کند .  یکی از برندگان بزرگ توجه به این تغییرات ، کریس ساکا سرمایه گذار خطرپذیر اپلیکیشن های اوبر ، توئیتر ، اینستاگرام و کیک استارتر بود که میلیاردها دلار از بو کشیدن درست این تغییرات کسب کرد .
…………….

رشد بی سابقه اهمیت سرمایه گذاری در چین

صندوق سرمایه گذاری BOA متعلق به شرکت علی بابا ، در4 سال اولیه  ، بیش از 200 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت دارد .این برند مالی ، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری بازار پول جهان است که از صندوق جی پی مورگان آمریکا با 150 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت ، سبقت گرفته است . چین در سالهای اخیر با اهمیت دادن به صندوق های سرمایه گذاری بازار، پول خود را قوت بخشیده است .
تسهیل قوانین جذب سرمایه گذاری جسورانه از دیگر اقدامات موفق دولت چین بوده است.شبکه اجتماعی   وپیام رسان وی چت در چین ، از طریق پلتفرم ، خدمات مدیریت ثروت را به مشتریان ارائه می دهد . همچنین بخش اعظم ماینینگ ( استخراج رمز ارز بیت کوین ) در این کشور انجام می شود . توجه به زیر ساخت های نئو بانکها و بلکچین هم از جمله عملکردهای مثبت پکن در این زمینه است . انتظار می رود تا سال 2050 میلادی ، چین به قطب بانکداری دیجیتال و خدمات نوین حوزه پولی تبدیل شود .
…………….

دیزنی ها رویا پرداز یا سرمایه گذار؟

دیزنی یکی از برندهای معروف رسانه ای دنیاست . درست است که مردم عادی بیشتر انیمیشن های این برند را در خاطر دارند ولی در حال حاضر این غول رسانه ای علاوه بر مالکیت چندین کانال تلویزیونی و استودیو های فیلم سازی در هالیوود ، بیش از 10 شهربازی مدرن در دنیا بنام دیزنی لند دارند . موسس این برند”والت دیزنی “ ، یک کارآفرین و رویاپرداز بود که بیشتر وقتش را با نقاشی و زدن طرح برای انیمیشن هایش می گذراند . خود او می گوید :« اگر بخاطر برادر بزرگم نبود ،  بارها به دلیل تاخیر در پرداخت
چک هایم ، به زندان افتاده بودم . من اصلا نمی دانستم در بانک چه می گذرد ، او بود که مرا راهنمایی می کرد .»
روی الیور دیزنی که 8 سال از والت بزرگتر بود ، امپراطوری دیزنی را بنیان نهاد . او با جذب سرمایه گذار و دریافت وام از بانک ها ، برروی رویاهای برادرش ارزش نهاد .
باتوجه به روحیه هنری والت، او هیچ گاه در مسیر پول سازی و ساختن یک برند ماندگار پیش نمی رفت .
رویاپردازی و حرکت در مسیر علاقه ، برای موفقیت کافی نیست ؛ حتما برای کارآفرینی و توسعه کسب و کار ، یک مشاور جذب سرمایه می تواند سکوی پرتاب شما باشد و رویاهای شما را ماندگار کند . والت با همراهی مالی برادرش روی ، برند دیزنی را متولد و توسعه دادند تا اکنون میلیاردها دلار ارزش داشته باشد .
…………….

در همه جا ، از همه افراد و هر زمان سرمایه جذب نمی شود

با اینکه بسیاری از شرکت های اینترنتی بسرعت تبدیل به شرکت های بین المللی می شوند ، ولی اکثر بنیانگذاران شرکت ها بعد از مدتی می فهمند برای جذب سرمایه در نقاط مختلف دنیا از یک فرمول یکسان نمی توان بهره برد. در زیر به چند نکته مهم در جذب سرمایه گذار بین المللی اشاره می شود ؛
1 – فرهنگ سرمایه گذاران ؛ قطعا نوع نگاه افراد به پول و سود در نقاط مختلف دنیا متفاوت است . در کشورهای اسلامی ، ربا نبودن سرمایه گذاری و در هند خیرخواهانه بودن هدایت سرمایه برای افراد مهم است همچنین در کشور آمریکا و اروپای غربی  ، تبدیل پول به قدرت و شهرت قابل توجه است . در کشورهای شرقی مردم بصورت جمعی سرمایه گذاری می کنند ولی در کشورهای غربی فرد ترجیح می دهد تکرو و رهبر سرمایه گذاری در یک شرکت نوپا باشد . بنابراین دقت به این موارد احتمال جذب سرمایه را بالا خواهد برد .
2 – مکان و آب و هوا ؛ در نقاط سردسیر مردم با خونسردی موارد سرمایه گذاری را بررسی می کنند ؛ بنابراین باید صبور باشید و گام به گام جلسات جذب سرمایه را در این مکان ها پیش ببرید . ولی در نقطه مقابل در مناطق گرمسیر ، طبع سرمایه گذاری افراد هیجانی بوده و بدنبال سود سریع و ناگهانی هستند ؛ بنابراین باید با حرارت و هیجان پروژه اتان را معرفی و زمان بندی کوتاهی را برای سوددهی آن مشخص کنید .
3 – نوع پوشش و رنگ ها ؛ اگر بدنبال جذب سرمایه گذار در کشورهای توسعه یافته هستید ، بدانید کت و شلوار و کراوات و استفاده از رنگ های مشکی و خاکستری می تواند در جذب سرمایه گذار به شما کمک شایانی کند ، اما در مقابل کشورهای آفریقایی ، لباس غیر رسمی و رنگ آبی برای شما راهگشاست.در بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرقی لباس رسمی و رنگ سفید محبوب تر است .
…………….

حتی بی خانمان ها هم ارزش سرمایه گذاری را درک می کنند

عده ای فکر می کنند سرمایه گذاری و سرمایه پذیری تنها متعلق به قشر ثروتمند است . در سال 2009 در لندن آزمایش جالبی در این زمینه انجام شد . 13 مرد بی خانمان که بعضی از آنها 40 سال در خیابانها ، بدون سرپناه و درآمد ، زندگی می کردند ، مورد آزمایش مالی قرار گرفتند . به هر نفر از آنها مبلغ 3000 پوند تخصیص داده شد . از آنها خواستند آن پول را در جهت بهبود زندگیشان خرج کنند .
به عقیده عامه مردم ، آنها باید این پول را برای خرید غذای مورد علاقه و…… خرج می کردند . عده ی کثیری از این 13 مرد معتاد بودند و انتظار می رفت بخش عمده ی این پول را صرف خرید مواد مخدر کنند،
اما نتیجه ی جالبی رقم خورد ؛ بسیاری از آنها از این پول بابت سرمایه گذاری جهت بهبود زندگیشان و موارد مهم مورد نیازشان بهره بردند .7 نفر از آنها از این پول برای تهیه خانه استفاده کردند ، عده ای از آنها برای شرکت در کلاسهایی مانند آشپزی برای راه اندازی کسب و کار بهره بردند .آنها سراغ ترک اعتیاد رفتند و برای آینده برنامه ریختند . یکی از آنها در مصاحبه با مجله اکونومیست گفته بود : « برای اولین بار در زندگیم ، همه چیز در جای خودش قرار گرفت . شروع کردم به مراقبت از خودم ؛ شستشو و اصلاح کردم و الان هوای بازگشت به خانه به سرم زده و می خواهم زندگی جدید با دو فرزندم شروع کنم .» اکونومیست در پایان نتیجه گرفت ؛ موثرترین راه برای سرمایه گذاری روی بی خانمان ها اینست که آن پول را به خودشان بدهیم . این نتیجه گیری بر خلاف عقیده برخی از اقتصاد دانان ، مبنی بر پول مفت مردم را تنبل می کند ، بود.
…………….

چگونه تک شاخ دنیای مالی باشیم ؟

آیا شما در کسب و کاری سرمایه گذاری می کنید که گمنام است ؟ وقتی نام یا کسب و کاری شهرت کسب کند، پول سرمایه گذار را مانند آهنربا به سمت خود جذب می کند . حتی اگر از لحاظ کیفی ، برندی پیشتاز باشد ، بدون جذب سرمایه گذار از بازار جا می ماند . در این یادداشت به 3 نمونه از کسب و کارهای مختلف نگاهی انداخته می شود و با مقایسه 2 مورد به فایده شهرت ( تک شاخ بودن ) ، در جذب سرمایه گذار اشاره می شود
1- آیا شما یوهانس فریمر را می شناسید ؟ او هنرمند هلندی دوران طلایی نقاشی این کشور بود ولی شما به قطع لئوناردو داوینچی را بهتر می شناسید . شاید فریمر هنرش از داوینچی فراتر بود اما داوینچی با جلب نظر پادشاهان هم دوره خود و سرمایه گذاری آنها در آثار تجسمی اش ، نامش را ماندگار کرد در حالیکه هنرمند هلندی فریمر نتوانست پشتوانه ای برای گسترش هنرش بیابد .
2 – مهندس وازنیاک ، بخش سخت افزاری یکی از مهمترین برندهای فناوری دنیا را بنیان نهاد اما ؛ استیوجابز برای این فناوری ، سرمایه گذار پیدا کرد و برند اپل را تک شاخ کرد .
3 – بسیاری از مردم جهان ، آثار ادبی دوریس لسینگ ، برنده جایزه نوبل ادبی را مطالعه کرده اند   ولی جی کی رولینگ توانست با جذب سرمایه گذار برای مجموعه کتابهای هری پاتر ، هم بر ثروت خود بیفزاید،هم این مجموعه را تک شاخ کند .
…………….

تیپ شخصیتی سرمایه گذارتان را بشناسید

وقتی در برخورد اول بتوانید تیپ شخصیتی سرمایه گذارتان را حدس بزنید ، می توانید با انتخاب بهترین روش در دل او نفوذ کنید و سرمایه جذب کنید . در این یادداشت به چند تیپ شخصیتی مشخص در مورد سرمایه گذاران می پردازیم ؛
1 – شخصیت خلاق یا مخترع : این تیپ شخصیتی بدنبال آفریدن یک محصول یا خدمات است و علاقه ای به گذشته ندارد . از شاخص های این تیپ می شود به استیو جابز ؛ موسس اپل وهنرمند شهیر داوینچی اشاره کرد . برای جذب سرمایه از این افراد یک طرح بکر و بی سابقه به آنها پیشنهاد دهید و در توضیح آن برنوآورانه بودن آن بارها تاکید کنید.
2 – شخصیت نوعدوست و مهربان : این تیپ شخصیتی بر مبانی اخلاقی انسانیت تاکید دارد . او دروغ نمی گوید و بدنبال خلق یک دنیای بهتر برای تمام مردم است و معمولا با مادیات رابطه خوبی ندارد . مادر ترزا و برند شرکت دارویی جانسون در این دسته جا می گیرند . هرگز در مورد سود بالا و کمیت پروژه اتان با این افراد صحبت نکنید . در مقابل نکته ای را بیابید که با آن محصولتان دنیای بهتری را برای مردم می سازد .
3 – شخصیت جستجوگر یا کنجکاو : این دسته بدنبال خلق محصول جدید نیستند بلکه در پی کند و کاو در آنچه در جهان هستی موجود است و کاوش یک موضوع هستند . ریچارد برانسون موسس برند ویرجین که باسفر به دور دنیا با بالن در پی کسب تجربه های نو از این سفرهاست و ایلان ماسک مدیر عامل تسلا که هدفش ساخت سفینه های مسافری به مریخ است ، در این دسته جای می گیرند . در جلسه ارائه محصول بر کشف علمی یا تحقیقاتی ، به این دسته تاکید کنید تا نتیجه بگیرید .
4 – شخصیت اعتراضی یا یاغی : این تیپ بدنبال شنا خلاف جهت آب است . آنها عاشق طغیان علیه آنچه از نظر آنها ناحق است ، هستند . گروه موسیقی پینک فلوید ، یا موسس وبسایت اشتراک موزیک نکست اسکیپ
در این دسته جای می گیرند . در گفتگو با این گروه به تغییری که استارتاپ شما در یک جریان سنتی و مهم ایجاد می کند ، اشاره کنید و بخشی از سودتان را به کمک به افراد جریان های نقاد اختصاص دهید تا نظر این سرمایه گذاران را جلب نمایید .
5 – تیپ شخصیتی سیاستمدار : این گروه بدنبال جریان است . برخلاف تیپ شخصیتی یاغی ، این گروه واقعیت را پنهان می کند . ممکن است سرمایه گذار شما باشند اما در پشت شما به تخریب بپردازند . سعی کنید یا از این تیپ سرمایه جذب نکنید یا اگر همکاری را آغاز کردید ، با مماشات و دوستی آنها را کنار خود نگه دارید . در ارائه پیشنهاد ؛ برای جذب پول از این دسته هم باید به سود اشاره کنید ، هم به شهرت و ایجاد قدرت بعلاوه رشد محصول . روبرت مرداک از گروه رسانه ای فاکس نیوز و جورج سوروس، سرمایه گذار مشهور در این دسته قرار می گیرند .
…………….
تا سال 2050 میلادی ، سرمایه گذاری روی صنعت سرگرمی در صدر قرار خواهد گرفت
در عصر صنعت ، هر روز صبح ساعت 8 شاهد میلیونها کارگر در سراسر جهان بودیم که به سمت کارخانه ها و واحدهای صنعتی روانه می شدند . کارگران و کارفرمایان آنها معمولا تا ساعت 6 بعدالظهر مشغول به کار بودند ، یعنی با کسر ساعت نهار و استراحت ، 8 ساعت کار مفید روزانه را ثبت می کردند . در حال حاضربسیاری از مردم در خانه های خود و بدون توجه به ساعت آغازین یا پایانی ، از طریق شبکه های مجازی ، سفارش دریافت کرده و کسب درآمد می کنند . بنابراین بطرز چشمگیری ساعت کار کاهش یافته و اوقات فراغت مردم افزایش یافته است . اقتصاد دان انگلیسی ؛ جان مینارد کینز، در تابستان 1930 در مادرید پیش بینی کرد تا سال 2030 میلادی ، بشر با دریایی از وقت اضافه مواجه خواهد شد . بنجامین فرانکلین هم یکی از بنیانگذاران آمریکا ؛ معتقد بود روزی خواهد رسید که 4 ساعت کار روزانه کفایت خواهد کرد . بنابراین پر کردن اوقات فراغت افراد در سالیان آتی ، یکی از مهمترین سرمایه گذاری های بشر خواهد بود.
پدر لیبرالیسم ؛ جان استوارت میل هم روزگاری گفته بود : « بهترین نتیجه افزایش ثروت ، انجام تفریحات بیشتر است .» پیشرفت سایت های فروش آنلاین فیلم و سریال مانند ؛ نتفلیکس و صنعت گیم ، نتیجه تشنگی بازار سرمایه سرگرمی است . استفاده مردم از شبکه های مجازی هم به دلیل افزایش ساعت فراغت مردم است که باعث شده مالکین این شبکه ها مانند ؛ فیس بوک ،  اینستاگرام و واتس اپ ، میلیاردر شوند .
بنظر می رسد تا سال 2050 میلادی ، میزان ساعت کاری افراد کاهش و بهره وری بالا می رود .در نتیجه مردم وقت بیشتری برای تفریح و سرگرمی خواهند داشت . این موضوع لزوم سرمایه گذاری در این حوزه را گوشزد می کند . بقول آرتور کلارک”هدف ما در آینده بیکاری کامل است تا بتوانیم تفریح کنیم “
……………

بانکداری مهمتر است یا زباله ؟!

تصور اینکه فردا صبح متوجه شوید کلیه بانکها تعطیل شده اند ،  برای بسیاری نگران کننده است .حتی سرمایه داران و اقتصاد دانان ، بانک و بانکداری را چنان مقدس جلوه می دهند که انتقاد از بانک ها و رویه آنها را برنمی تابند .در ادامه با مقایسه دو رخداد تاریخی سعی می شود ارزش حقیقی بانکداری به چالش کشیده شود ؛
در دوم فوریه 1968 میلادی ، رفتگران شهر نیویورک اعتصاب کردند . در طی 2 روز بوی تعفن کل شهر را در خود غوطه ور کرده بود . تمام خیابانها پر از آشغال بود و هر روز حدود 10 هزار تن هم به آن اضافه می شد . بعد از 5 روز شهردار نیویورک مجبور شد وضعیت فوق العاده اعلام کند . خبرنگار نیویورک تایمز نوشت :«نیویورک بدون آنها بیچاره است ، یکی از بزرگترین شهرهای جهان باید تسلیم شود یا خود را غرق در لجن و کثافت ببیند !» بعد از 9 روز با فشار مردم و رسانه ها ، رفتگران به خواسته هایشان رسیدند و اعتصاب ها تمام شد .
در 4  می 1970 میلادی ، کارکنان بانکهای ایرلند ، به اعتراض به حقوقشان اعتراض کردند . طی یک شب 85% از مخازن بانکی کشور قفل شد . بیش از 7000 بانکدار در هفته دوم اعتصاب ، برای یافتن شغل جدید به لندن کوچ کردند . این اعتصاب 6 ماه طول کشید و نه تنها تاثیری بر اقتصاد ایرلند نداشت ، بلکه مردم عادت کردند بدون نیاز به بانکها داد و ستد کنند .  Umair Haque اقتصاددان ؛ نوشت  : « ظاهرا بانک ها بیشتر از مردم به آنها نیاز دارند تا مردم به آنها !!» ایرلندی ها یک سیستم مالی غیر متمرکز ایجاد کردند و از بانکها گذر کردند . اعتصاب بانکداران 20 برابر طولانی تر از اعتصاب رفتگران نیویورک طول کشید و سرانجام هم شکست خورد . با مقایسه این دو اعتصاب می توان نتیجه گرفت ؛ گاهی بانک های سنتی ارزششان از زباله های انباشته کمتر است .
……………

با بیان نقاط ضعف ایده اتان ، سرمایه گذار را خلع سلاح کنید

تا دو دهه پیش ، تعداد سرمایه گذاران صبورانه بسیار کم بود و بسیاری از آنها بر اساس شم یا علاقه خود، در پروژه مورد نظر سرمایه گذاری می کردند.ولی اکنون با افزایش ایده ها ، سرمایه گذارها هم سازمان یافته اند و بدلیل پیشنهادهای زیادی که دریافت می کنند از اصولی پیروی می کنند تا ریسک خود را کاهش دهند . اولین قانون از این اصول اینست که ؛ سرمایه گذار بدنبال استدلال هایی می گردد که طرح شما را زیر سوال ببرد یا نقاط ضعف آن را بیابد . بهترین روش برای مقابله با این راه ، اعلام نقاط ضعف توسط خودتان است . روفوس گریفکام، ازاین روش در جهت جذب سرمایه برای مجله آنلاین خود در مورد فرزند پروری بنام ببل(Babble)، استفاده کرد . او اسلایدی شامل فهرستی از 5 دلیل عمده برای سرمایه گذاری نکردن در کارش تهیه کرد . او با این روش بیش از 3 میلیون دلار جذب سرمایه کرد و در مرحله دوم وقتی می خواست این سایت را به کمپانی دیزنی بفروشد ، متن یکی از اسلایدهایش این بود : «اینک دلایلی که نباید ببل را بخرید»!!!و سرانجام دیزنی این شرکت را 40 میلیون دلار خرید. در حال حاضر وقتی سعی می کنیم نقاط ضعف خود را کوچک نشان دهیم ، سرمایه گذاران آنها را احساس واز هدایت سرمایه خود به سمت ایده شما جلوگیری می کنند .اما زمانیکه در مقابل نقاط قوت ، نقاط ضعف خود را صادقانه بیان می کنیم ، سرمایه گذار با قرار دادن این دو در کفه ترازو ، راحت تر تصمیم خواهد گرفت . در حقیقت ، پیش از حمله سرمایه گذار به ایده ارائه شده از طرف شما ، خودتان ذهن اورا به چالش می کشید . شما با شروع بحث با نقاط ضعف ، مخاطب را خلع سلاح می کنید و با این ترفند سپر او را پایین می آورید و سپس با تمرکز بر روی نقاط قوت ، کفه ی ترازو را به این سمت سنگین تر می کنید .
با اعلام نقاط ضعف ، سرمایه گذار از همان ابتدا با خود می اندیشد که آیا می تواند آنها را حل کند و یا با در نظر گرفتن ضعف ها ، سرمایه گذاریش ارزش خواهد داشت یا خیر.
……………

انواع صندوق های سرمایه گذاری در جهان

بسیاری از کارآفرینان برای آغاز به کار یا پیشبرد آن ، از سرمایه گذار در انواع مختلف برای موفقیت بهره می برند . در این یادداشت با نگاهی به انواع صندوق های سرمایه گذاری ، به بهترین زمان استفاده از آنها اشاره می شود ؛
1 – صندوق های سرمایه گذاری خصوصی : این صندوق ها معمولا با سرمایه یک یا چند نفر تشکیل می شود و به دلیل سرمایه محدود ، این نوع صندوق ها ریسک گریز هستند و سعی می کنند در طرح های بنیادی و دارای رزومه ، سرمایه گذاری کنند . کارآفرینان می توانند پس از گذشت دوره ترخیص و توسعه اولیه ، در مرحله رشد ، از سرمایه این صندوق ها استفاده کنند . این صندوق ها بدنبال سود تضمین شده هستند و بصورت بلند مدت در شرکت حضور نخواهند داشت .
2 – صندوق سرمایه گذاری پوششی : این صندوق ها معمولا سابقه طولانی در امر سرمایه گذاری دارند و با جلب سرمایه گذارهای دانه درشت ، مبالغ کافی برای تصاحب و تملیک برندهای مختلف را در اختیار دارند .درحقیقت سرمایه گذاران به این صندوق ها اعتماد می کنند و رهبران این صندوق ها ، سود مشخص را سالانه برای آنها به ارمغان می آورند . کارآفرینان در مرحله تثبیت برند خود و برای تملیک و اضافه کردن شرکت های جدید به مجموعه خود ، باید با مدیران این صندوق ها وارد مذاکره شده و از سرمایه آنها بهره ببرند .
3 – صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله : این صندوق ها خود به تملیک سرمایه گذاری در مجموعه های مختلف کسب و کار اقدام می کنند و سرمایه گذاران خرید سهام این صندوق ، از طریق بازارهای مالی به آنها اعتماد می کنند و با توجه به اینکه این صندوق ها از زیر مجموعه های خود سود میبرند ، سرمایه گذاران نیز کسب بهره می کنند . سرمایه گذاران می توانند سهام خود را در این صندوق ها ، هرگاه که بخواهند از طریق بورس یا……. به فروش برسانند . بنابراین در انتخاب این صندوق ها باید دقت کرد  که اولا ؛ پشتوانه مالی مناسبی داشته باشند و همچنین ؛ سهام زیر مجموعه هایش دارای سابقه درخشان باشد و سرمایه گذاران ضرر نکنند . کارآفرینان برای افزایش سرمایه می توانند مدیر این صندوق ها را مجاب به سرمایه گذاری بر روی برند خود کنند .
4 – صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر : این صندوق ها معمولا در شرکت های نوپا ، بخصوص در حوزه فناوری ، در مرحله تاسیس سرمایه گذاری می کنند . سرمایه اینگونه صندوق ها محدود ولی دارای قدرت ریسک پذیری بالا هستند . کارآفرینان دارای ایده های نو می توانند برای آغاز ، از سرمایه این صندوق ها بهره ببرند ؛ البته باید بتوانند مدیران این نوع صندوق را به بکر بودن ایده اشان مجاب کنند .از دیگر صندوق های تخصصی کارآفرینان که می توانند برای جذب سرمایه بالای یک میلیون دلار از آنها استفاده کنند می توان به صندوق سرمایه گذاری در املاک روی صندوق سرمایه گذاری زیرساخت ها و صندوق سرمایه گذاری در کالا اشاره کرد .
private equity fund –
Hedge Fund –
Exchange Trade Fund –
Venture Capital Fund.  Estate Fund –   Infrastructure  Fund  – Commodities –
……………

انگلستان بهشت جذب سرمایه برای ایده های کارآفرینان

بسیاری از مردم ، آمریکا را کشور رویاها می دانند و با شنیدن داستانهای پیشرفت شرکت های سیلیکون ولی، آنجا را مکانی نمونه برای جلب سرمایه می پذیرند . ولی با بررسی قوانین مالی و لیست 5 کشور برتر این حوزه ، متوجه می شوید آمریکا قوانین سنتی و سخت گیرانه بیشتری نسبت به بقیه برای سرمایه گذاران دارد.
کمپین های تامین مالی در کشورهای آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان و استرالیا در بعضی از قوانین مشترک هستند ، اما انگلستان نسبت به بقیه شرایط را برای سرمایه گذار و سرمایه پذیر ، راحت تر کرده است. کمپین های جذب سرمایه در آمریکا ، استرالیا ، فرانسه و آلمان ؛ تنها مجاز به راه اندازی و مشاوره سرمایه گذاری زیر نظر نهاد ناظر دولتی یا شبه دولتی هستند . ولی انگلستان بصورت مستقیم اجازه دریافت و انتقال پول را به آنها می دهد ، که این خود ویژگی مهمی بشمار می رود . در مورد سقف سرمایه گذاری هر فرد در آمریکا قوانین بسیار سختگیرانه برای ریسک گذار را داراست ، بطوریکه افراد با دارایی های کمتر از 107000 دلار در سال ، تنها رقم ناچیز 2200 دلار اجازه سرمایه گذاری دارند . افراد ثروتمند بیش از 100000 دلار در سال نمی توانند در پروژه ای سرمایه گذاری کنند ، ولی در انگلیس با 5 میلیون یورو سرمایه پذیر می تواند از طریق تامین مالی جمعی ، جذب سرمایه کند . در آلمان 2/5 میلیون یورو و در فرانسه و استرالیا مبالغ پایین تر بر اساس قوانین سخت گیرانه دولت ، قابل جذب است . در انگلستان ، سرمایه گذاری بعنوان یک شغل مورد توجه  دولت بوده و از آن حمایت می کند .
سرمایه گذار حرفه ای و خرد در این کشور تعریف شده و مورد حمایت قانون هستند . همچنین سایت های تامین مالی جمعی بر خلاف آمریکا ؛ قابلیت فعالیت برون مرزی و جذب سرمایه از افراد غیر تابعیت بریتانیا  را دارند . بعلاوه در انگلستان سهام شرکت های نوپا ، بعنوان اوراق بهادار مورد حمایت دولت است .
همین موارد باعث شده است که این کشور محل تجمع بسیاری از سرمایه گذاران جسورانه و صندوق های سرمایه گذاری باشد و افراد دارای ایده های نوآورانه هم ، این کشور را برای جلب سرمایه گذار انتخاب کنند.
در حال حاضر این کشوربهشت جذب سرمایه برای کارآفرینان محسوب می شود . قوانین تامین مالی جمعی در سال 2016 و بسیار زودتر از دیگر کشورها ، در انگلستان مصوب شده است و بعد از گذشت 4 سال ، این کشور را تبدیل به نمونه ای از کشورهای پیشرو در تصویب و اجرای قوانین مالی جدید کرده است .
…………..

از مرگ تا مرگ

برنارد لوئیزوBernard Loiseau یکی از برترین سر آشپزهای جهان بود . او همچنین پایه گذار سبک های جدید آشپزی و کار آفرینی با چندین رستوران در فرانسه بود . او هنگامیکه در آخرین امتیاز بندی رستوران ها 2 درجه سقوط کرد ، دست به خودکشی زد .
استیو جابز در ابتدای قرن 21 از شرکتی که خود بنیان نهاده بود ، یعنی اپل ، اخراج شد . ولی او شرکت نکست را تاسیس کرد و همچنین در شرکت تولید انیمیشن پیکسار سرمایه گذاری کرد و پس از 10 سال ، اپل مجبور به استخدام دوباره او بعنوان مدیر عامل شد و اورا به شرکت برگرداند . او هنگام مرگش بر اثر سرطان ، نه تنها اپل را به صدر برندهای ارزشمند جهان بازگرداند که آی پد ، آیفون و چند محصول ارزشمند از خود به یادگار گذاشت .
……………

از بنچ(BANCH) تا فین تک در بانکداری

بنچ در زبان ایتالیایی به صندلی هایی گفته می شود که در قرن 15 میلادی نزول خوران در ونیز بر روی آن می نشستند و پول به مردم وام می دادند . این کلمه بعد به بانکو و سپس به بانک تبدیل شد . نخستین بانک ها در سال 1609 میلادی در آمستردام هلند و بانک ونیز در ایتالیا بوجود آمده است . در طول 5 قرن واژه هایی مانند ؛ سپرده ، وام ، سرمایه گذاری ، قرض الحسنه و تامین مالی ، به سرعت در میان مردم ، بعنوان عملیات های بانکی جا باز کردند
اما پس از طلوع فناوری و ظهور وب ، بانکداری هم دچار تغییرات چشمگیری شد . در حال حاضر با ترکیب واژه های فایننس و تکنولوژی کلمه فین تک نماد بانکداری نوین شده است .
بانک هوشمند ، بانک دیجیتال ، پرداخت الکترونیک ، بانک مجازی ؛ از حوزه های جدیدی است که بانکداری را دگرگون کرده است . بجای صندلی در ونیز یا همان بنچ ، در حال حاضر متخصصان تکنولوژی در نقاط مختلف دنیا ، واسطه ها و شعبه های فیزیکی را پشت سر گذاشته اند ودنیای جدید بانکداری متولد شده است .
……………

4 ثانیه 7 ثانیه طلایی در جذب سرمایه

بسیاری از سرمایه پذیران که دارای ایده های نوآورانه هستند ، راجع به افراد ثروتمندی که از طریق جذب سرمایه گذار کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند ، افسانه ها شنیده اند . آنها بارها داستان موفقیت این کارآفرینان را خوانده اند و حتی آن را از بر هستند . به حتم برای جذب سرمایه گذار ، اصول گفته و ناگفته بسیار است ولی یکی از مهمترین و البته تاثیر گذارترین این نکته ها ، قابلیت معرفی خود در کمتر از 4 ثانیه و معرفی پروژه در 7 ثانیه نخست آشنایی است .
بسیاری این موضوع را خارج از ذهن می دانند ولی با تمرین ، این امر محال نیست ؛ 1 ثانیه با نام خود و 3 ثانیه عنوان شغلی . بعنوان مثال ؛ ایکس کد نویس اپلیکیشن ؛ به همین راحتی ! اگر تمرین کنید 7 ثانیه بعدی هم با کمتراز 10 کلمه ، می توانید پروژه خود را به سرمایه گذار معرفی کنید .به یاد داشته باشید که  اولا؛سرمایه گذاران شما را با عنوان شغلیتان به یاد خواهند داشت و البته با نکته مهمی که در مورد پروژه اتان در 7 ثانیه دوم بیان می کنید . در مثال بالا در ادامه باید بگوید : «نرم افزار من تبدیل ارز را در کمتر از 1 ثانیه انجام می دهد .» نقطه اوج این معرفی افسانه ای در انتهای آن یعنی ؛ کمتر از 1 ثانیه است . یعنی سرمایه گذار ، شما را مهندس نرم افزاری بیاد خواهد آورد که پروژه تان نرخ ارز را در کمتر از یک ثانیه تبدیل میکند .
با عمل به این قانون و گذر از 11 ثانیه ابتدای معرفی ، ذهن سرمایه گذار را درگیر پروژه خود کنید و سپس در جلسات طولانی تر ، مفصل در مورد ایده اتان توضیح لازم را بدهید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *