دومان در تلگرام

قسمتی از یادداشت های کانال تلگرام

………………………

 

دومان سهند تحلیلگر ارشد بازار سرمایه 

مدت زمان اوج گرفتن کسب و کار از آغاز و سود متعارف جهانی آن حرفه چگونه محاسبه می شود؟

قطعا برای سرمایه‌گذار مدت احتمالی از آغاز  تا اوج گرفتن یک کسب و کار و میزان سود در طول این مدت بسیار مهم است.در این مورد ابتدا باید نگاهی کوتاه به دوره های کسب و کار در جهان بیندازیم.

سالهای ۱۹۲۰ میلادی تا ۱۹۶۰ دوران صنعتی جهان بود که اکثر کسب و کارهای مهم زیر شاخه صنعت محسوب می شدند در آن سالها تحلیلگران معتقد بودند اگر صنعتی بتواند در عرض پنج سال به اوج برسد و پس از آن جایش را در بازار تثبیت کند و به سود سالیانه ۲۰ درصد برسد کسب و کار موفقی است. از اوایل  دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی خدمات مالی(بازار سهام،بانکداری و …) جای  صنعت را گرفت و مدت زمان اوج سه سال و سود ۵۰ درصد سالیانه را برای ماندگاری و موفقیت در بازار  شاخص شد. اما با آغاز عصر تکنولوژی در سال ۹۰ میلادی بازار بی رحمانه ای شکل گرفت. دوران اوج در  یک سال با سود ۱۲۰ درصد نوابغ این رشته(مانند بیل گیتس خواستید جابز) را صاحب میلیاردها دلار و فعالان ناکام آن را ورشکست کرد. اما این تکنولوژی بستر بازار بی رحمانه تری شد که تقریبا از سال ۲۰۱۰ میلادی با حضور شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایل مدت اوج این محصولات را تنها ۳ ماه و سود آنها را تا ۵هزار درصد(حداقل) بالا برد.

اپلیکیشن های موفقی که روی میلیاردها گوشی همراه نصب می شدند  اقتصاد جهان را تکان دادند.نکته قابل توجه راجع به این محصولات غیرقابل پیش بینی بودن مدت حضور در بازار و سود آنها بود برای همین نام آنها را استارت آپ گذاشتند یعنی از نقطه ای آغاز و در نقطه ای در اوج ممکن است مجبور به ترک بازار شود. نمونه آن تلگرام که خیلی زود جایگزین وایبر بین ایرانیان شد. یا سبقت اینستاگرام از فیس بوک.خالی از لطف نیست به نکته ای در مورد فیس بوک اشاره کنم روزی که سهام آن در بازار بورس نیویورک ارائه شد قیمت اولیه ۲۰ دلار برای هر سهم بود و فردای آن روز به نزدیک ۳۹ دلار رسید یعنی تنها ۱۰۰ درصد سود در یک روز.نمونه های ایرانی سایت ها یا اپلیکیشن های نمونه برداری شده از آن ور آبی ها هم توانسته اند در حال حاضر گردش های چند صد میلیاردی و سود بالای ۷۰۰ درصد را نصیب گردانندگان خود کنند.سایت دیجی کالا یا اپلیکیشن اسنپ یا….. البته این در مورد بازار کسب وکار هم صدق می کند و چه کسب و کارهایی که با ترکیب محصولات استارآپی و خدمات خود سودشان را چند صد برابر کرده اند.

واقعا گاهی در پاسخ عده ای که از من میپرسند سرمایه گذاری دومان چگونه سود دو رقمی می دهد جز نگاهی در افق برایشان جوابی ندارم.هنوز هم عده ای وقتی می خواهند جایی سرمایه‌گذاری کنند می پرسند ماهی صدی چند میگیرم؟!!!!! یا وقتی صحبت سود دو رقمی می شود قسم و آیه می آورند که طرف کلاه بردار است. گرچه حقوق نجومی غیر قانونی و دست کردن در بیت المال است ولی هیچ جای قانون مدنی،تجارت و دیگر قوانین کشور ما دادن سودهای نجومی غیرقانونی نیست.سود بالا حق سرمایه‌گذار است با باورهای سنتی مان ذهن دیگران را زنجیر نکنیم.قوانین کسب و کارکشور تابع قوانین بانکی نیست و تعیین سود برای بانکها حق بانک مرکزی و البته به جا بوده و هست ولی دخالت هر نهاد یا سازمانی در قرارداد مشارکت مدنی سرمایه‌گذار و سرمایه پذیر جایگاه قانونی ندارد.

در پست بعدی عکس جلد یکی از هفته نامه ها  آمده که می گوید فروش یک روزش در امسال برابر با فروش روز اولش بوده است.گاهی شکستن باورهای سنتی درباره سود ،طاقت فرسا می شود ولی خوشحالم که سرمایه_گذاری_دومان در این راه پیشگام بوده و خواهد بود.

برای مطالعه یادداشتهای دیگر از دومان سهند به کانال تلگرام به آدرس آی دی doumansarmaye مراجعه فرمایید.

……………….

دومان سهند تحلیلگر ارشد بازار سرمایه 

چگونه ریسک سرمایه‌گذاری  را پایین بیاوریم؟

زمانی که دارید به یک سرمایه گذار موفق تبدیل می شوید، باید یاد بگیرید که میزان ریسک و  دستاوردهای احتمالی آن را بسنجید.  یک مثال  تا این مسئله را به خوبی درک کنیم. اگر فردی از شما  بپرسد: «اگر پسر برادر یا خواهرم بخواهد یک فست فود راه اندازی کند و به ۵۰۰میلیون  سرمایه نیاز داشته باشد، آیا سرمایه ات را به او اختصاص می دهی؟»قطعا جواب منطقی این درخواست این است : «نه! میزان  ریسک و نحوه عملکرد او مبهم و احتمال موفقیت  احتمالی او در این مسئله خیلی کم است.» اما اگر همان فرد درخواست را اینگونه بیان کند: «بسیار خب. اما اگر به تو بگویم که این پسر برادر یا خواهرم 15 سال از عمرش را در رستوران های زنجیره ای فست فود سپری کرده و آنجا مشغول به کار بوده، کمی بعد به سمت نایب رییس منسوب شده و اکنون دیگر آماده است تا رستوران زنجیره ای خودش را بسازد و تو می توانی تنها با ۵۰۰ میلیون ، مالک پنج درصد این کسب و کار شوی، باز هم همین پاسخ را می دهی؟»

 «قطعااین بار دیگر باید پاسخ مثبت بدهید، چون در قبال ریسکی که انجام می دهید، هم پاداش احتمالی خوبی را  دریافت خواهید کرد.  هم روزمه فرد نشان از موفقیت پروژه دارد» یادگیری و تسلط بر قوانین سرمایه گذاری نیازمند این است که عمر خود را صرف یادگیری مسائل اقتصادی کنید. یا از مشاوران خبره و دارای روزمه در اینکار مشاوره یا کمک بگیرید. از آنجایی که زمان در حال حاضر با ارزش ترین سرمایه شماست پیشنهاد ما انتخاب مشاور با تجربه است.

برای مطالعه یادداشتهای دیگر از دومان سهند به کانال تلگرام به آدرس آی دی doumansarmaye مراجعه فرمایید.

……………………….

دومان سهند تحلیلگر ارشد بازار سرمایه 

تحلیل رفتار سرمایه گذاران در ایران بایدها و نبایدها؟

با توجه به تجربه های تلخ تاریخی مردم ایران در مورد سرمایه‌گذاری و عدم آموزش مناسب در این مورد تا حدودی می توان عکس العمل آنها را در مواقع بحران بخصوص شنیدن شایعه راجع محل سرمایه گذاریشان درک کرد.اما بهتر است سرمایه گذاران از این پس مخصوصا بعد از اتفاق های اخیری که  برای موسسات مالی افتاد چند نکته را مد نظر قرار دهند: ذات سرمایه‌گذاری یعنی قبول ریسک شما پولی دارید و به هر دلیل به شخص یا موسسه ای اعتماد می کنید،تا زمانی که همه چیز بر روال است شما هم نه تنها تبلیغ آن موسسه را می کنید و و افراد را تشویق به سرمایه گذاری در آن موسسه،  مدیران یا کارمندان آن موسسه را دعا و دائم از آنها تشکر می کنید ولی وای از روزی که شایعه ای در مورد آن موسسه بشنوید یا احساس عدم امنیت سرمایه گذاری در آنجا به شما دست دهد،اول زندگی را بر خود و اطرافیانتان تلخ می کنید و دوم این استرس بی مورد را به موسسه منتقل و کارمندان و مدیران آنجا را هم دچار بحران می کنید. اگر شما بپذیرید ذات سرمایه گذاری ریسک صفر و صد است پس رفتار شما صحیح نیست.

به عنوان مثال مدیران یکی از همین موسسات مالی(در تخلف موسسات مالی و سواستفاده مدیران بعضی از آنها شکی نیست) تعریف می کرد سرمایه موسسه کاملا شفاف و به درستی هدایت می شد تا اخبار غیرمجاز بودن موسسات مالی مردم برای دریافت اصل پولشان هجوم آوردند و موسسه ما که حتی در بانک مرکزی هم به عنوان موسسه مالی مجاز معرفی شده بود دچار بحران شد و در حال حاضر مجبور به تعطیلی بسیاری از شعبات شدیم. جالب است بدانید در کشورهایی با اقتصاد پیشرفته اگر شرکتی دچار بحران می شود سهامداران و سرمایه گذاران آن برای حفظ شرکت مجمعی برگزار می کنند و در حد توان سرمایه خود را افزایش می دهند. نمونه آخر آن شرکت سامسونگ که با تولید گوشی گالکسی نوت و داستان آتش گرفتن آن ضرر هنگفتی برای جمع آوری گوشی ها از بازار کرد ولی نه تنها سهامش افت نکرد با کمک ۱۰میلیارد دلاری سهامداران از این بحران عبور کرد. اما چه باید کرد؟

تحقیق در سرمایه گذاری

ابتدا در مورد موسسه یا شخصی که که می خواهید در آنجا سرمایه‌گذاری کنید تحقیق کافی کنید.حداقل سابقه پنج سال گذشته آن را مطالعه کنید. از مراجع مختلف درباره سابقه کاری آن سوال کنید. جالب است بدانید  بعد از تحقیقات معلوم شد یکی از اعضای هیات مدیره موسسات مالی غیر مجاز یک پیرزن ۸۰ ساله در یکی از شهرستانهای استان خراسان است که حتی سواد ندارد و یا اکثر اعضای هیات مدیره موسسات سواد مالی نداشته اند. دوم راجع هدایت سرمایه موسسه تحقیق کنید یا از کارشناسان آن سوال کنید.باید بدانید پولتان به کدام مسیر هدایت می شود.نکته جالب دیگری که راجع یکی دیگر از این موسسات مالی بعد از تحقیقات مشخص شد که در نوع خود شاهکار است ،این موسسه حتی یک پروژه مالی یا کسب و کاربه نام خود نداشت این علاوه بر تخلف بانکی کلاه برداری آشکار است. ولی وقتی موسسه ای دارای روزمه است و دارای پروژه های مالی یا کسب و کار در حال بهره برداری یا احداث است می شود به آن اعتماد کرد حتی اگر به دلیل رکود اقتصادی آن پروژه ضررده بوده یا عملیات عمرانی آن متوقف شده باشد.حداقل سرمایه گذاران نگران اصل سرمایه خود نیستند.به عنوان مثال شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا که در سال ۲۰۰۸ تا مرز ورشکستگی پیش رفت ولی به دلیل توجیه پروژه ها توسط سرمایه گذاران به حیات ادامه داد و در حال حاضر جزو سه خودروساز بزرگ دنیاست. 

در سرمایه ‌گذاری اصل بر تحقیق است

در آخر باید اشاره کنم که گرچه اعتماد و صداقت بسیار خوب است ولی در سرمایه‌گذاری اصل بر تحقیق و نه بر برخورد هیجانی ست. اگر در موسسه ای سرمایه‌گذاری کرده اید با هر شایعه ای نلرزید با یک تماس یا بازدید از پروژه های در حال کار یا احداث و سوال از پروژه های آتی حتی اگر در پرداخت سودتان تاخیری رخ داده نگران نباشید. هفته گذشته با یک دکتر متخصص صحبت می کردم که ادعا داشت اقتصاد را هم می داند او معتقد بود طبق همان مثال قدیمی نباید تمام تخم مرغ ها را در یک سبد چید متاسفانه اطلاعات اقتصادی بسیاری بسیار سنتی مانده و به روز نشده طبق تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۰ شد نتیجه آن که از همان سال هم بین سرمایه‌گذاران دنیا مرسوم شده بر این است که در سرمایه‌گذاری تمرکز بر یک موسسه،سهام یا شرکت سرمایه‌گذاری کنید زیرا سود بیشتری میبرید و خیلی راحت در صورت نیاز از آن خارج می شوید به قولی در مقابل ضرب المثل تخم مرغ می توان به این جمله شکارچیان ماهر اشاره کرد که وقتی دو مرغابی را نشان کنی هیچکدام را شکار نخواهی کرد. در آخر ایشان(دکتر بیهوشی که مدعی اقتصاددانی بود) اشاره به اقتصاد پیچیده ایران و اصرار بر حرف خود داشت که باید اشاره کنم قوانین اقتصادی مانند تکنولوژی خیلی زود به تمام دنیا منتقل می شوند پس طبق قوانین روز اقتصاد دنیا حرکت کنید یا مشاوره اقتصادی بگیرید.

طبق جمله های قبلی این یادداشت موسسه ای که مدارا و درک متقابل سرمایه ‌گذار را می فهمد در انجام تعهدات و پرداخت پاداش آن سرمایه‌ گذار را در اولویت قرار می دهد تا سرمایه‌ گذاری که با هر شایعه اصطلاحا دست به زنبیل صبح علی طلوع دم دفتر حضور پیدا می کند. سرمایه_گذاری_دومان به تمام سرمایه‌گذارانش احترام متقابل می گذارد و افتخار می کند در بحران موسسات مالی با وجود ترکش هایی که به سمتش پرتاب شد با صلابت به راهش ادامه می دهد و تلاش شبانه روزی بیش از هزار نفر پرسنل این مجموعه  همچنان بدون وقفه ادامه دارد.

برای مطالعه یادداشتهای دیگر از دومان سهند به کانال تلگرام به آدرس آی دی doumansarmaye مراجعه فرمایید.

………………………

دومان سهند تحلیلگر ارشد بازار سرمایه 

ادامه پست تلگرام را در تصویر ذیل مشاهده فرمایید

…………………….

دومان سهند تحلیلگر ارشد بازار سرمایه 

غیر حرفه ای ها به زودی از بازار خارج می شوند

– هشتاد درصد منبع سود فعالين اقتصادي در گذشته ، تورم بود اكنون نيز تورم وجود دارد اما جنس تورم تغيير كرده و تورم موجود فقط هزينه جاري فعالين اقتصادي را بالا مي برد بدون اينكه منشاء سود باشد ، يعني سود ناشي از تورم حذف شده است 

– در وضع موجود منبع سود در ٨٠ درصد موارد ، سود عملياتي است 

– با حذف تورم به عنوان منبع سود فعالين اقتصادي ، سود خالص به يك سوم گذشته كاهش يافته است 

– خرده فروشان بطور متوسط با سود ٣٠ درصد كالاي خود را ميفروشند و اين نسبت تغييري نكرده اما فروش آنها در سطحي كاهش يافته كه خالص سود به يك سوم گذشته كاهش يافته است 

– روند كاهش سود خالص ناشي از فعاليت همچنان ادامه دارد 

– احتمالا سود ناشي از كسب و كار در سال آينده ٢٠ درصد ديگر نسبت به نقطه موجود، كاهش مي يابد 

– روند كاهشي سود به سبب تشديد روند رقابت در اقتصاد است ، اقتصاد ايران به سبب كاهش قيمت نفت ، به سرعت در حال رقابتي شدن بيشتر  است 

– مشاهدات من از آمارهایی كه منتشر می شود حداقل نشان ميدهد اقتصاد به سبب افزايش نرخ ارز فقط در ماه گذشته ، پنج درصد رقابتي تر شده است 

– كاهش سود ، باعث شده تا افراد غير حرفه اي در هر  كسب و كاري ، دچار تنگي نفس شوند ، بازار در حال اخراج غير حرفه اي ها از فضاي كسب و كار است 

– مشاهدات من از فضاي كسب و كار نشان مي دهد ٣٠ درصد از فعالين اقتصادي در بخشي كه فعالند اينكاره نيستند و در دوران رونق وارد آن بخش شده و در دوران ركود بايد بخش را  ترك كنند 

– عصر حضور آماتور ها در كسب و كار ها به پايان دوران تاريخي خود نزديك شده است  

– با حذف آماتور ها از كسب و كار طي يكسال آينده ، غول هاي رقابتي در فضا باقي مي مانند كه به كاهش بيشتر سود خالص مي انجامد.

برای مطالعه یادداشتهای دیگر از دومان سهند به کانال تلگرام به آدرس آی دی doumansarmaye مراجعه فرمایید.

………………….

دومان سهند تحلیلگر ارشد بازار سرمایه 

سرمایه گذاری در بازار مسکن اشتباه تاریخی مردم ایران که سالهاست تکرار می شود!

اگر جوان باشید حتما از بزرگان فامیل شنیده اید که تا پول داری خونه بخر. یا پولت رو برای خرید مسکن پس انداز کن. سوداگران بازار مسکن با همراهی سازندگان سالهاست حتی در دوران رکود مردم را تشویق به خرید مسکن می کنند و پیش بینی دائم آنها رشد قیمت مسکن و رونق آن به زودی و در ماه های آینده است. طبق آمار قیمت مسکن در سال ۹۰ سه برابر شد.بسیاری از فعالین اقتصادی در آن سالها کسب و کار خود را رها کردند و وارد این بازار شدند.

جدا از گرانی غیر منطقی مصالح ساختمانی در آن سال که سود سرشاری  را نصیب سوداگران آن کرد بسیاری از مردم طبق تفکر سنتی فکر  کردند که سرمایه گذاری مطمئن همراه با سود کردند. در بین سالهای ۹۰ تا ۹۲ میانگین تورم این سه سال ۱۰۲ درصد بود.یعنی باید حداقل قیمت مسکن  در سال ۹۲ دوبرابر می شد ولی از آن سال تاکنون نه تنها قیمت سقوط کرد که آمار معامله هم شاهد رکود کامل در این بازار است.

در سال نود ۱۱۴هزار واحد به صورت میانگین در کشور معامله شد ولی طبق آمار امسال(آخرین آمار ثبت شده در مهرماه) تنها ۴۹ هزار واحد مسکونی در کشور معامله شده و این یعنی ۵۷ درصد کاهش درصد معامله و قدرت نقد شدن آن. این روزها بازهم شاهد سواستفاده سوداگران حوزه مسکن از نیاز به پول مالکان و پیشنهاد برای فروش تمام قسط یا… به آنها هستیم که باعث تاسف است. یکی از مالکانی که با من مشاوره می کرد اینگونه تحلیل می کرد که آپارتمانی را در منطقه یک تهران در سال ۹۱ به قیمت متری ۱۲ میلیون تومان خریده و الان ۱۴ میلیون مشتری نقدی دارد پس دو میلیون متری سود کرده است.

وقتی به ایشان ارزش پول و میزان تورم این چند سال را توضیح دادم بعد از حساب آن به این نتیجه رسید نه تنها سود نکرده که حدود متری ۵میلیون تومان هم زیان کرده است.در شهرستان تهران حدود سه میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد و اگر آمار فروش ۱۷۴ واحد در سال در این شهرستان را در نظر بگیریم بیش از یک دهه فروش آنها طول می کشد.در مورد واحدهای تجاری وضعیت اسفناک تری را شاهد هستیم. با ساخت مال ها و مراکز خرید در پنچ سال اخیر آمار عرضه و تقاضا بهم خورد. در دنیا به ازای هر ۴۲ خانوار یک مغازه وجود دارد ولی در حال حاضر در ایران به ازای هر ۶ خانوار یک مغازه موجود است یعنی ۶ برابر استاندارد جهانی و به زودی با اتمام رسیدن مراکز خرید جدید شاهد سقوط حداقل ۷۰ درصدی قیمت واحدهای تجاری هم خواهیم بود.گرچه مردم همچنان به خرید مسکن با حیله های سوداگران و یا وام های وسوسه انگیز ادامه خواهند داد ولی وقت آن است قشر جوان قبول کند سرمایه‌گذاری در بازار کسب وکار البته با تخصص بسیار سودآورتر از خرید مسکن است.

یک ضرب المثل اسکاتلندی می گوید:اگر شما مدیرعامل یک شرکت سودآور با ده نفر کارمند باشید و شب در چادر بخوابید خیلی موفق تر از مدیرعامل شرکت رقیب هستید که با دو نفر کارمند شب در پنت هاوس ۵۰۰ متری خود می خوابد.

برای مطالعه یادداشتهای دیگر از دومان سهند به کانال تلگرام به آدرس آی دی doumansarmaye مراجعه فرمایید.

………………………

یادداشتی از دومان سهند تحلیلگر بازار سرمایه 

از کدام تحلیلگر اقتصادی مشاوره بگیریم؟

کسانی که مدرک تحصیلی اقتصاد(یا زیر شاخه های آن) را دریافت می کنند در صورتی که بخواهند وارد بازار کار شوند به چند دسته تقسیم می شوند:

گروه اول به کار تحقیقاتی مشغول می شوند و در پیش بینی بازار انقدر اما و اگر می آورند که با احترام به آنان گوش دادن به حرف آنها جز ایجاد شک و ترس و جلوگیری از ورود سرمایه گذار به بازار حاصلی ندارد.

گروه دوم:تحلیلگرانی هستند که متاسفانه با سوداگران بازار همراه می شوند و با تحلیل های جانبدارانه ذهن سرمایه گذار را به سمت بازار هدف اشتباه می کشانند مانند برخی که هرازگاهی از گرانی مسکن یا طلا و ارز به زودی خبر می دهند و در ایجاد حباب به سوداگران کمک می کنند. 

گروه سوم: این تحلیلگران فقط مشاوره می دهند و پول مشاوره می گیرند و با سود و ضرر سرمایه‌گذار کاری ندارند.

گروه چهارم:این گروه آستین بالا میزنند و با تحلیل بازار و پیش بینی آینده با سرمایه‌گذار همراه می شوند و حتی گاهی ضرر سرمایه‌گذار را به جان می‌خرند. این تحلیل گران چون خود درگیر بازار می شوند میزان ریسک حضور در هر بازار را سنجیده و با احتیاط و مطالعه بیشتری در هر حوزه سرمایه گذاری می کنند. این تحلیلگران معمولا قابل اعتمادترین مشاورین و همراهان یک سرمایه گذار برای ورود به بازار سرمایه یا کسب و کار هستند.این گروه معمولا خود چندین کسب و کار را یا اداره می کنند و یا با سرمایه‌گذاران شریک هستند……..

برای مطالعه یادداشتهای دیگر از دومان سهند به کانال تلگرام به آدرس آی دی doumansarmaye مراجعه فرمایید.

…………………….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *