سرمایه گذاری لوتر کینگ در جنبش جامعه مدنی

بسیاری از مردم وقتی واژه سرمایه‌گذاری را می‌شنوند ، به دنبال اعداد و ارقام و سود هستند؛ ولی عده بسیاری در تاریخ حضور داشتند که سرمایه‌گذاری‌های بسیار مهمتر از پول و اوراق بهادار مالی انجام داده اند . آنها باعث تحول سیاسی در کشورشان شدند که سود آن تمام حوزه‌های کشور را در بر گرفت . گاندی در هند ، ناپلئون در فرانسه ، چه گوارا در کوبا و افراد مطرح دیگر که ایده ایشان آزادی و سرمایه گذاری شان جلب اعتماد مردم در ایجاد تغییر بود .

یکی از مهمترین آنها ، جنبش مدنی آمریکا برای مقابله با تبعیض نژادی بود . اول دسامبر 1955 رزا پارک  “Rosa Park”سیاهپوست ، هنگامی که از سرکار برمی‌گشت ، حاضر نشد طبق قانون ، جایش را دردر اتوبوس به یک سفیدپوست بدهد .

همین موضوع باعث شد مارتین لوتر کینگ  “Martin Luther King” پنج هزار نفر را ، در کلیسای شهرمونت گومری ایالت آلاباما گرد آورد تا به بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ سیاسی جهان دست بزند . لوتر کینگ طی 381 روز ، تمام رنگین پوستان آمریکا را رهبری کرد تا علیه قوانین نژادپرستی قیام کنند .

سخنرانی معروف او با عنوان ؛ “رویایی دارم ” ، پایان بخش این جنبش بود و قوانین اصلاح شد و لوترکینگ تبدیل به رهبر حقوق مدنی شد و با وجود ترورش  در سال 1968 ، نامش در تاریخ جهان ماندگار شد . حاصل این قیام ، سال‌ها بعد با انتخاب اولین رئیس‌جمهور سیاه‌ پوست تاریخ آمریکا یعنی ؛”باراک اوباما “به نتیجه نشست .

در حقیقت سرمایه‌گذاری لوتر کینگ روی ایده مخالفت با نژاد پرستی بود و حاصل و سود آن ، به قدرت رسیدن یک سیاه پوست به عنوان شخص اول کشور بعد ازنیم قرن بود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *