دومان سهند تحلیلگر ارشد بازار سرمایه

مدت زمان اوج گرفتن کسب و کار از آغاز و سود متعارف جهانی آن حرفه چگونه محاسبه می شود؟

قطعا برای سرمایه‌گذار مدت احتمالی از آغاز  تا اوج گرفتن یک کسب و کار و میزان سود در طول این مدت بسیار مهم است.در این مورد ابتدا باید نگاهی کوتاه به دوره های کسب و کار در جهان بیندازیم.

سالهای ۱۹۲۰ میلادی تا ۱۹۶۰ دوران صنعتی جهان بود که اکثر کسب و کارهای مهم زیر شاخه صنعت محسوب می شدند در آن سالها تحلیلگران معتقد بودند اگر صنعتی بتواند در عرض پنج سال به اوج برسد و پس از آن جایش را در بازار تثبیت کند و به سود سالیانه ۲۰ درصد برسد کسب و کار موفقی است. از اوایل  دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی خدمات مالی(بازار سهام،بانکداری و …) جای  صنعت را گرفت و مدت زمان اوج سه سال و سود ۵۰ درصد سالیانه را برای ماندگاری و موفقیت در بازار  شاخص شد. اما با آغاز عصر تکنولوژی در سال ۹۰ میلادی بازار بی رحمانه ای شکل گرفت.

دوران اوج در  یک سال با سود ۱۲۰ درصد نوابغ این رشته(مانند بیل گیتس خواستید جابز) را صاحب میلیاردها دلار و فعالان ناکام آن را ورشکست کرد. اما این تکنولوژی بستر بازار بی رحمانه تری شد که تقریبا از سال ۲۰۱۰ میلادی با حضور شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایل مدت اوج این محصولات را تنها ۳ ماه و سود آنها را تا ۵هزار درصد(حداقل) بالا برد.

اپلیکیشن های موفقی که روی میلیاردها گوشی همراه نصب می شدند  اقتصاد جهان را تکان دادند.نکته قابل توجه راجع به این محصولات غیرقابل پیش بینی بودن مدت حضور در بازار و سود آنها بود برای همین نام آنها را استارت آپ گذاشتند یعنی از نقطه ای آغاز و در نقطه ای در اوج ممکن است مجبور به ترک بازار شود. نمونه آن تلگرام که خیلی زود جایگزین وایبر بین ایرانیان شد. یا سبقت اینستاگرام از فیس بوک.خالی از لطف نیست به نکته ای در مورد فیس بوک اشاره کنم روزی که سهام آن در بازار بورس نیویورک ارائه شد قیمت اولیه ۲۰ دلار برای هر سهم بود و فردای آن روز به نزدیک ۳۹ دلار رسید یعنی تنها ۱۰۰ درصد سود در یک روز.

نمونه های ایرانی سایت ها یا اپلیکیشن های نمونه برداری شده از آن ور آبی ها هم توانسته اند در حال حاضر گردش های چند صد میلیاردی و سود بالای ۷۰۰ درصد را نصیب گردانندگان خود کنند.سایت دیجی کالا یا اپلیکیشن اسنپ یا….. البته این در مورد بازار کسب وکار هم صدق می کند و چه کسب و کارهایی که با ترکیب محصولات استارآپی و خدمات خود سودشان را چند صد برابر کرده اند.

واقعا گاهی در پاسخ عده ای که از من میپرسند سرمایه گذاری دومان چگونه سود دو رقمی می دهد جز نگاهی در افق برایشان جوابی ندارم.هنوز هم عده ای وقتی می خواهند جایی سرمایه‌گذاری کنند می پرسند ماهی صدی چند میگیرم؟!!!!! یا وقتی صحبت سود دو رقمی می شود قسم و آیه می آورند که طرف کلاه بردار است. گرچه حقوق نجومی غیر قانونی و دست کردن در بیت المال است ولی هیچ جای قانون مدنی،تجارت و دیگر قوانین کشور ما دادن سودهای نجومی غیرقانونی نیست.سود بالا حق سرمایه‌گذار است با باورهای سنتی مان ذهن دیگران را زنجیر نکنیم.قوانین کسب و کارکشور تابع قوانین بانکی نیست و تعیین سود برای بانکها حق بانک مرکزی و البته به جا بوده و هست.ولی دخالت هر نهاد یا سازمانی در قرارداد مشارکت مدنی سرمایه‌گذار و سرمایه پذیر جایگاه قانونی ندارد. در پست بعدی عکس جلد یکی از هفته نامه ها  آمده که می گوید فروش یک روزش در امسال برابر با فروش روز اولش بوده است.

گاهی شکستن باورهای سنتی درباره سود ،طاقت فرسا می شود ولی خوشحالم که  سرمایه گذاری دومان در این راه پیشگام بوده و خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *