ریسک در سرمایه گذاری چیست و چند نوع ریسک داریم؟

سرمایه گذاران با انواع مختلفی از ریسک ها روبرو هستند و متأسفانه بسیاری از آنها از اکثر انواع ریسک های سرمایه گذاری که ممکن است شامل سرمایه گذاری های آنها باشد ، بی اطلاع هستند. هنگام سرمایه گذاری ، در معرض ترکیبی از ریسک های سرمایه گذاری قرار خواهید گرفت که در هر صورت اجتناب ناپذیر است و اکثر آنها نیز قابل پیش بینی نیستند. با این وجود می توانید این ریسک را مدیریت کرده و بهترین عملکرد را برای سرمایه گذاری های خود بدست آورید.

از آنجا که تمام سرمایه گذاری ها مقدار مشخصی از ریسک را در خود دارند ، نوع ریسک از سرمایه گذاری به سرمایه گذاری دیگر متفاوت است. شناختن انواع مختلف ریسک های سرمایه گذاری مهم است. انواع ریسک های سرمایه گذاری کدامند؟ چگونه ممکن است روی سرمایه گذاری ها تأثیر بگذارد؟ چگونه سرمایه گذار می تواند با آن کنار بیاید؟

انواع ریسک های سرمایه گذاری کدامند؟

ریسک بازار

خطر کاهش ارزش سرمایه گذاری ها به دلیل تحولات اقتصادی یا سایر رویدادهایی که کل بازار را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع اصلی ریسک بازار ، ریسک حقوق صاحبان سهام ، ریسک نرخ بهره و ریسک ارزی است.

ریسک حقوق صاحبان سهام

برای سرمایه گذاری در سهام اعمال می شود. قیمت بازار سهام بسته به تقاضا و عرضه در تمام مدت متفاوت است. ریسک حقوق صاحبان سهام ، خطر از دست دادن ناشی از کاهش قیمت بازار سهام است.

ریسک نرخ بهره

مربوط به سرمایه گذاری های بدهی مانند اوراق قرضه است. احتمال از دست دادن پول به دلیل تغییر نرخ بهره. به عنوان مثال ، اگر نرخ بهره بالا رود ، ارزش بازار اوراق قرضه کاهش می یابد.

ریسک ارزی

وقتی سرمایه گذاری خارجی داشته باشید اعمال می شود. این خطر از دست دادن پول به دلیل حرکت در نرخ ارز است. به عنوان مثال ، اگر ارزش دلار آمریکا در مقایسه با دلار کانادا کمتر شود ، در این صورت ارزش سهام آمریکا به دلار کانادا کمتر خواهد بود.

راه حل : بهترین راه برای کاهش تأثیر ریسک بازار ، سرمایه گذاری های طولانی مدت است.همچنین داشتن یک سبد سرمایه گذاری متعادل و استفاده از استراتژی های م heثر برای پوشش دهی مفید است.

ریسک نقدینگی

یکی از انواع اصلی ریسک سرمایه گذاری ، خطر عدم توانایی در فروش سرمایه گذاری خود با قیمت مناسب و دریافت پول خود در صورت تمایل است. برای فروش سرمایه گذاری ، ممکن است لازم باشد قیمت پایین تری را بپذیرید. به عنوان مثال ، فروش برخی دارایی ها (کیفیت سهام – طلا …) می تواند آسان باشد ، در حالی که فروش در برخی از دارایی ها مانند املاک و مستغلات در مدت زمان کوتاه فروش دشوار است.

راه حل : برای کاهش ریسک نقدینگی ، سرمایه گذاران باید اطمینان حاصل کنند که پرتفوی آنها متعادل است زیرا سرمایه گذاری های آنها به راحتی قابل فروش است. همچنین حفظ ذخایر نقدی کافی برای پوشش موارد اضطراری مهم است.

ریسک تورمی

خطر ضرر به دلیل پایین آمدن قدرت خرید زیرا ارزش سرمایه گذاری شما همگام با تورم نیست. تورم به مرور زمان قدرت خرید پول را از بین می برد – همین مقدار پول کالاها و خدمات کمتری را خریداری می کند. اگر سرمایه گذاری نقدی یا بدهی مانند اوراق قرضه داشته باشید ، خطر تورم ارتباط نزدیکی پیدا می کند.

راه حل : سهام تا حدی از خطر تورم محافظت می کند زیرا بیشتر شرکت ها می توانند قیمت هایی را که از مشتریان خود می گیرند افزایش دهند. بنابراین قیمت سهام باید متناسب با تورم افزایش یابد. این ملک همچنین از برخی محافظت ها نیز برخوردار است زیرا موجر می تواند با گذشت زمان اجاره را افزایش دهد.

ریسک تجاری

ریسک تجاری مربوط به خطرات یک شرکت یا سهام خاص است. با این حال ، این خطرات ممکن است خاص بخش باشد زیرا شرکتهای مرتبط با یک بخش خاص اغلب خطرات مشابهی دارند. به عنوان مثال ، اگر تولید نیشکر در یک سال مشخص به دلیل بارندگی کم ، تمام شرکت های تولید کننده قند آسیب ببینند.

خطر این است که شرکت ممکن است ورشکست شود ، در نتیجه سقوط قیمت سهام یا ناشر اوراق قرضه قادر به پرداخت سود وعده داده شده یا مبلغ اصلی نیست. دلایل این امر می تواند از سو mis مدیریت ، کلاهبرداری تا خارج از سرمایه ، دلایل زیادی داشته باشد.

راه حل : تنوع موثر در سرمایه گذاری ها در شرکت ها و بخشهای مختلف می تواند تأثیر ریسک تجارت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد . به عنوان مثال ، هنگام سرمایه گذاری ، می توانید به جای فقط یک سهام ، سهام سهام شرکت های مختلف را متنوع کنید .

ریسک اعتباری

این خطر که نهاد دولتی یا شرکتی که اوراق قرضه را صادر کرده با مشکلات مالی روبرو شود و قادر به پرداخت سود یا بازپرداخت اصل پول در زمان سررسید نباشد. ریسک اعتباری مربوط به سرمایه گذاری های بدهی مانند اوراق قرضه است. با مشاهده رتبه بندی اعتبار یک اوراق قرضه می توانید ریسک اعتبار را ارزیابی کنید. به عنوان مثال ، اوراق قرضه دولتی بلند مدت کانادا دارای اعتبار AAA هستند که نشانگر کمترین خطر اعتباری بالقوه است.

ریسک منظم و ریسک نامنظم

انواع ریسک سرمایه گذاری را می توان به دو دسته گسترده تقسیم کرد ، یعنی ریسک سیستماتیک و ریسک غیر سیستماتیک:

ریسک سیستمیک

اینها خطرات “کلی” هستند که همه موسسات بازار بدون در نظر گرفتن ویژگیهای واحد تجاری در معرض آن هستند. این خطرات تحت کنترل شما نیستند و تعداد زیادی از دارایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. و از متغیرهایی بوجود می آیند که دارای ویژگی کلی هستند ، مانند شرایط اقتصادی یا سیاسی ، و بنابراین رهایی از این خطرات دشوار است.

ریسک سیستمیک را نمی توان فقط از طریق متنوع سازی پورتفولیو کنترل یا اجتناب کرد.

ریسک نامنظم

این یک “خطر خاص” است که یک شرکت خاص در نتیجه ویژگیها و شرایط آن شرکت با آن روبرو است. ریسک غیر سیستمیک روی کلاس بسیار کمی از دارایی ها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، قیمت سهام خاص ممکن است تحت تأثیر آتش سوزی در کارخانه یک شرکت قرار گیرد.

خطرات نامنظم را می توان از طریق متنوع سازی اوراق بهادار کنترل و رفع کرد.

نحوه مدیریت انواع ریسک های سرمایه گذاری

مدیریت ریسک کلید سرمایه گذاری موفق است. سه استراتژی اصلی مدیریت ریسک وجود دارد: متنوع سازی ، سرمایه گذاری منظم و سرانجام سرمایه گذاری بلند مدت:

متنوع سازی : اگر سرمایه گذار در سیاست متنوع سازی سرمایه گذاری های خود موفق باشد ، می تواند میزان ریسکی را که در معرض آن قرار دارد کاهش دهد. با این وجود ، بدون تنوع بیش از حد ، نظارت بر عملکرد همه این سرمایه گذاری ها دشوار است ، که ممکن است تنوع را در اینجا ضد تولید کند.

سرمایه گذاری منظم : سرمایه گذاری در فواصل منظم می تواند ایده خوبی باشد زیرا بازارها دائماً در حال افزایش و افت هستند. وقتی قیمت بازار پایین است ، می توان سهام یا اوراق قرضه بیشتری را به همان مبلغ خریداری کرد. عکس این زمانی است که بازار در مواقع دیگر بالا باشد. خرید مداوم با فراز و نشیب به این معنی است که متوسط ​​قیمت سرمایه گذاری می تواند کمتر از سرمایه گذاری یکجا در پول باشد.

سرمایه گذاری بلند مدت : سرمایه گذار باید برنامه ریزی کند که در بلند مدت سرمایه گذاری کند. بازارهای مالی ممکن است با آشفتگی شدید مواجه شوند ، که ناشی از حوادث فاجعه بار یا رفتار نامنظم سرمایه گذاران است. بسیاری از سرمایه گذاری ها در گذشته متزلزل شده است ، اما بازارها به مرور زمان تمایل به افزایش داشته اند – به همین دلیل بهتر است یک استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت اتخاذ شود. با این حال باید توجه داشت که عملکرد گذشته راهنمای عملکرد آینده نیست.

بازارهای مالی و تجاری

در بازارهای مالی و تجاری ، دو مفهوم سود و زیان با دو اصطلاح بازده و ریسک مطابقت دارند ، به این معنی که سرمایه گذاری سرمایه گذاران شامل بازده مورد انتظار و ریسک بالقوه است. به عبارت دیگر ، اصطلاحات سرمایه گذاری ، بازده و ریسک به هم پیوند خورده اند ، بنابراین هرجا که سرمایه گذاری وجود داشته باشد بازده و ریسک وجود دارد.

سرمایه گذار قصد دارد سرمایه گذاری های خود را به بازده بالایی برساند ، و هزینه ها یا ریسک های مرتبط با این سرمایه گذاری ها را در کمترین حد ممکن کاهش دهد ، و این امر او را ملزم می کند بازده مورد انتظار از سرمایه گذاری های خود و میزان ریسکی را که ممکن است در معرض آنها باشد اندازه گیری کند و روش های زیادی برای اندازه گیری آنها وجود دارد که بعدا ذکر خواهد شد

می توان گفت که سرمایه گذار با اندازه گیری بازده مورد انتظار و خطرات احتمالی گزینه های سرمایه گذاری موجود ، تصمیم سرمایه گذاری را اتخاذ می کند و زمینه مناسب سرمایه گذاری را انتخاب می کند و تعیین می کند که آیا به سمت سرمایه گذاری های مالی یا سرمایه گذاری های واقعی که اهداف او را محقق می کنند ، حرکت خواهد کرد یا خیر.  در زیر بحث مفصلی در مورد ریسک و بازده ، ریسک های آن و انواع تقسیم شده آنها وجود دارد.

مفهوم عملکرد

بازده یکی از مهمترین متغیرهای فرآیند سرمایه گذاری و مبانی آن است و یکی از مبانی مبتنی بر تصمیم گیری سرمایه گذاری است ، زیرا این بازده میزان افزایش و رشد ثروتی را که سرمایه گذار آرزو دارد و به دنبال دستیابی و دستیابی به آن است تعیین می کند ، علاوه بر این مهمترین خروجی و نتیجه سرمایه گذاری است که سرمایه گذار انجام می دهد. تعاریف بسیاری از بازده ، به این صورت که: بازده مورد انتظار برای اوراق بهادار به این صورت تعریف می شود: بازده یا سودی که سرمایه گذار هنگامی که پول خود را برای سرمایه گذاری های مختلف می گذارد ، بدست می آورد و همچنین این مبلغ میزان افزایش یا رشد سرمایه سرمایه گذاری شده است و همچنین مجموع تقسیم جریانات نقدی خالص روی پولی است که آن را ایجاد کرده است.

مفهوم ریسک

وقتی سرمایه گذاران سرمایه گذاری می کنند ، هدف اصلی آنها دستیابی به سود و توسعه سرمایه است و این سودها را از قبل تخمین می زنند ، اما پس از مدتی و پس از اینکه سرمایه گذاران سرمایه گذاری خود را تأسیس کردند ، ممکن است به طور کامل و دقیق به تمام سودهای مورد انتظار دست پیدا نکنند ، و در اینجا مفهومی معروف به ریسک بوجود می آید.

مفهوم ریسک به معنی عدم دستیابی به سود مورد انتظار یا بازده مورد انتظار به روش دقیق و انحراف بازده واقعی حاصل شده پس از سرمایه گذاری و معامله ، از بازده مورد انتظار قبل از شروع این فعالیت ها است. هر دوی اینها برمی گردند. بسیاری از محققان ریسک را با تعاریف متعدد تعریف کرده اند ، برخی از آنها آن را چنین تعریف می کنند: “عدم بازگشت”. برخی از آنها این تعریف را چنین عنوان کردند: “تنوع بازده ، که به دلیل عدم اطمینان مربوط به پیش بینی های آینده است”. و دیگران آن را چنین تعریف کرده اند: “احتمال اینکه سرمایه گذار در دستیابی به بازده مورد انتظار سرمایه گذاری موفق نشود ، و همچنین مقدار تغییر بازده مورد انتظار در آینده به دلیل شرایط داخلی پروژه یا شرایط خارج از توان و توانایی های وی است.”

همچنین ریسک به این صورت تعریف می شود: “تغییر بالقوه در جریان های نقدی که اتفاق می افتد و به طور کلی دامنه حوادثی است که احتمالاً رخ می دهد و به طور کلی به عنوان درآمد منفی شناخته می شود”. این مفهوم عملا با انحراف معیار یا بتا اندازه گیری شده است ، که بعداً در مورد آن بحث خواهد شد. همچنین خطر به این صورت تعریف می شود: “موقعیت هایی که در حوادثی ظاهر می شوند که می توان آینده را با درجه خاصی از احتمال پیش بینی کرد”.   از تمام موارد گفته شده ، می توان نشان داد که این خطر به معنای انحراف و انحراف بازده برنامه ریزی شده قبلی از بازده واقعی است که احتمال به دست آوردن یا عدم دستیابی به بازده پیش بینی شده به طور دقیق است.

انواع ریسک

ریسک ها به طور کلی به عدم اطمینان ناشی از نتیجه رویدادهای آینده مربوط می شوند و ریسک کلی سرمایه گذاری شامل ترکیبی از دو م riskلفه است: ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستمی.

ریسک های سرمایه گذاری به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند:

خطرات سیستماتیک

این نوع ریسک به عنوان ریسک عمومی شناخته می شود و ریسک سیستمیک به عنوان ریسکی است که در نتیجه عواملی تأثیرگذار بر اوراق بهادار به طور کلی و در فعالیت اقتصادی به طور کلی تعریف می شود و تأثیر آنها فقط به یک شرکت یا بخش خاص محدود نمی شود ، بلکه تأثیر آن شامل تمام اوراق بهادار مورد معامله در بازار می شود. این عوامل مربوط به شرایط اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی است ، با تنوع بخشی نمی توان از این خطرات جلوگیری کرد و این نوع ریسک با ضریب بتا اندازه گیری می شود.

خطرات غیر سیستماتیک

این نوع ریسک به عنوان ریسک های خاص شناخته می شود و ریسک های غیر سیستمی به آن دسته از ریسک هایی گفته می شود که مختص یک شرکت خاص بدون دیگران باشد ، به این معنی که نوسانات سود آن به دلایل و عوامل مربوط به یک شرکت خاص بدون دیگران یا یک بخش خاص بدون بقیه بخش ها است و مستقل از عوامل تأثیرگذار است. در کل بازار و از جمله این عوامل: اعتصابات کارگران در یک شرکت یا بخش خاص ، اشتباهات اداری ، تغییر در سلیقه مصرف کننده ، رقابت و سایر عوامل ، و با تنوع بخشی می توان از این خطرات جلوگیری کرد.

منابع ریسک

منابع خطر سیستماتیک

ریسک اقتصادی عمومی (ریسک چرخه تجاری)

اینها خطرات ناشی از وضعیت اقتصادی کشور مانند رکود اقتصادی ، کاهش نرخ تورم و سیاست های مالی و پولی است که در آن شرایط اقتصادی رکود ، رکود و رونق نقش مهمی در تأثیرگذاری بر قیمت اوراق بهادار دارد ، زیرا امواج رکود اقتصادی که به طور کلی بر اقتصاد ملی تأثیر می گذارد بر نتایج فعالیت شرکت و قیمت سهام تأثیر منفی می گذارد. این به طور مثبت بر قیمت اوراق بهادار تأثیر می گذارد ، در حالی که شرایط بهبود و شکوفایی بر قیمت اوراق بهادار تأثیر منفی می گذارد و بر قیمت سهام تأثیر مثبت می گذارد و میزان تأثیرگذاری بر قیمت ها و بازده مورد انتظار اوراق بهادار از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در میان مهمترین خطرات اقتصادی: فقدان مبانی ، انگیزه ها و انگیزه های توسعه و پیشرفت کشور. کمبود یا فقر در کشورهایی که سیستم های اداری را آماده می کنند و کسری اداری ناشی از آن است. بیکاری در حال ظهور است. عدم همگام شدن با پیشرفت های اقتصادی ، به ویژه در زمینه فن آوری پیشرفته. افزایش جمعیت به عنوان پدیده ای که کشورهای در حال توسعه تجربه می کنند.

ریسک سیاسی (ریسک بازار)

این به معنای احتمال وقوع حوادث مهم در سطح محلی یا بین المللی است ، مانند احتمال تغییرات اساسی در سیستم سیاسی یا اقتصادی در کشور ، و این تغییرات ممکن است اثرات منفی داشته باشد که در نتایج فعالیت موسسات منعکس می شود ، که همچنین آن خطرات همراه با حوادث غیر منتظره سیاسی است ، به عنوان مثال ترور رئیس جمهور جان کندی آمریکایی و فروشهای هیستری که در بورس اوراق بهادار پس از ترور وی به وجود آمد و پس از آن بورس به ثبات بازگشت و با انداختن منبع خطر برای سوریه ، می توان نتیجه گرفت که سهام کلیه م institutionsسسات مالی و بانکی رو به زوال است و در نتیجه شاخص بورس اوراق بهادار دمشق کاهش یافته است. حوادث سیاسی و شرایط امنیتی سوریه در حال گذراندن است.

ریسک نوسانات نرخ ارز

این ریسک مربوط به کاهش ارزش اوراق بهادار نقل شده به ارز محلی در برابر ارزهای خارجی است و این خطرات ناشی از کاهش نرخ ارز محلی در مقایسه با ارزهای خارجی است و این به معنای کاهش ارزش سرمایه گذاری به ارزهای خارجی است.

ریسک تغییر نرخ بهره

این به معنای احتمال نوسان نرخ بهره در آینده است و اینکه افزایش نرخ بهره در بازار به طور کلی منجر به افزایش بهره وام می شود ، و این به نوبه خود منجر به افزایش هزینه وجوه می شود ، و در نتیجه بازده حاصل از سرمایه گذاری کاهش می یابد ، و این همان چیزی است که سرمایه گذاران را به سمت کاهش سرمایه گذاری خود سوق می دهد ، و دلیلی برای بی میلی به سرمایه گذاری و بالعکس. این نوع ریسک به عنوان “ریسک ناشی از تفاوت بین نرخ بازده مورد انتظار و نرخ بازده واقعی ، به دلیل تغییر در نرخ بهره بازار در طول دوره سرمایه گذاری ، تعریف می شود و این نوع ریسک بیشترین تأثیر را روی اوراق قرضه دارد.”

ریسک کاهش قدرت خرید واحد پولی

این ریسک ناشی از احتمال کاهش قدرت خرید جریان های نقدی ناشی از سرمایه گذاری در طول زمان در نتیجه یک وضعیت تورمی در اقتصاد است و در مورد سرمایه گذاری هایی که نرخ بهره ثابت دارند ، میزان خطرات بزرگ است و نرخ تورم بر قدرت خرید ارز تأثیر می گذارد ، بنابراین بالا بودن آن قدرت خرید پول را کاهش می دهد یا بهره ، و کاهش آن قدرت خرید را افزایش می دهد ، زیرا سرمایه گذار پول خود را به سرمایه گذاری در اوراق بهادار سودآور هدایت می کند ، تا نرخ بالای تورم را پوشش دهد.

منابع ریسک غیر سیستماتیک

خطرات مدیریت خطرات تجاری این خطرات مربوط به بازاری است که سازمان در آن فعالیت می کند ، زیرا شامل مجموعه ای از خطاها است که ممکن است توسط مدیریت یک شرکت خاص از شرکت هایی که سهام خود را در بازار سهام ارائه می دهند مرتکب شود ، که بر گردش سهام و دستیابی به بازده تأثیر منفی می گذارد و بنابراین انحراف بازده واقعی حاصل از بازده مورد انتظار ، علی رغم شهرت موقعیت مالی خوب و محکمی که ممکن است از این شرکت برخوردار باشد ، زیرا برخی از اقدامات غلط برای مدیریت یک شرکت خاص (اعم از عمد یا غیر عمد) ممکن است مانع از تجارت سهام این شرکت شود و بنابراین شرکت متحمل خسارات زیادی می شود که در قیمت سهام آن منعکس می شود. از جمله خطاهای معمول اداری: رفتار نادرست و عدم اتخاذ تدابیر مناسب در حوادث اضطراری مانند بحران های انرژی و اعتصابات کارگران ، از دست دادن کارخانه یا تجهیزات به دلیل عدم بیمه ، یا به دلیل عدم تأمین امنیت نگهبان لازم و بسیاری دیگر از ضررهایی که شرکت ممکن است بخواهد. خطاهای اداری به دلیل عدم توانایی مدیریت در مدیریت بحران ها.

ریسک صنعت

این نوع ریسک بر یک بخش خاص صنعتی بدون بخشهای دیگر تأثیر می گذارد ، بدون اینکه منفی بر کل اقتصاد تأثیر بگذارد. بلکه تأثیر این نوع ریسک فقط به این صنعت محدود می شود. به عنوان مثال ، اعتصاب کارگری در یک شرکت خاص یا بخش صنعتی منجر به ضرر می شود سود کلانی برای این شرکت یا این بخش ، و همچنین این ممکن است بر روی محصولات و فروش آن شرکت و سایر خسارت هایی که ممکن است ناشی از چنین اعتصابی باشد ، تأثیر بگذارد.

ریسک مالی (ریسک اهرم)

اهرم مالی به معنی نسبت هزینه های ثابت به کل هزینه ها است. اگر درجه اهرم مالی در یک شرکت بالا باشد ، در نتیجه هرگونه کاهش جزئی در درآمد شرکت منجر به کاهش بیشتر سود خالص آن می شود و این ریسک ها مربوط به اندازه تأمین مالی خارجی یا وام و بدهی است. همه آنها اجزای ثابت هزینه فرآیند تأمین مالی را تشکیل می دهند.

ریسک صدور

این ریسک مرتبط با اوراق بهادار منتشر شده توسط سازمان ها یا شرکت ها است ، زیرا سهام عادی با توجه به اولویت کسب سود و ارزش اوراق قرضه هنگام انحلال یا سررسید ، خطر بیشتری نسبت به اوراق قرضه از نظر سرمایه گذاران دارد. با این وجود ، قبل از تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری ، باید با مطالعه امکان سنجی پروژه های اقتصادی و مطالعه شرکت های سهامی فهرست شده در بازار یا مطالعه پرتفوی سرمایه گذاری ، خطرات سرمایه گذاری کاهش یابد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *